Ik dacht dat het wel handig was om een apart topic te maken voor alle aanwijzingen die gegeven zijn in de laatste opdracht in de trein. Samen kunnen we dan hopelijk elke aanwijzing naar een mol laten verwijzen. De meesten zijn inmiddels al door velen verklaard en daarbij staat ook meteen de uitleg.
Paulien
1) Heb jij de laatste versie van dit gedicht geschreven? (Ja). Welke van deze versies is vrij van fouten?
Ze zoekt de versie uit zonder fouten.
Aanwijzing: “De laatste versie van dit gedicht vertelt het verhaal niet.”
Pauliens observatie: De mol heeft een perfecte versie van het gedicht ingeleverd. Kees schreef “ik” als “ek”.
Uitleg: De laatste versie vertelt het verhaal niet, maar er was dus blijkbaar wel een andere versie die dat wel deed. De mol heeft dus een juiste versie ingeleverd?
2) Heb jij deze (de drie jokers) bij het kampvuur gewonnen? (Ja). In welke volgorde heb je de andere deelnemers uitgeschakeld?
Antwoord: Carolien, Tania en toen drie finalisten.
Aanwijzing: Was het alleen maar een spel … of een spel in een spel?
Pauliens observatie: De mol heeft er alles aan gedaan om haar niet te ontmaskeren.
Uitleg: Ik weet niet precies wat we hier mee kunnen. Het was sowieso of een spel of een spel in een spel, dus geeft dit niet echt veel extra uitleg.
3) Zelfs bij het leren van talen vertelt een afbeelding duizend woorden. In welke volgorde werden de foto’s getoond?
Antwoord: boom, kast, tv, enz.
Aanwijzing: Het is niet in Zulu, maar in je eigen taal: 31, 2, 7, 29, 18, 35, 6, 45, 3, 7
Uitleg:
Als je de woorden van de foto's achter elkaar zet en je neemt de 31e letter, 2e letter, 7e letter, enz.. komt er een verwijzing naar Kees uit.
boom televisie kast schoen deur fiets bed huis oma emmer = t o l i s d e m o l (met dank aan iemand van het FOK!forum)
Kees
1) Hoeveel van deze dieren heb je gezien op safari?
antwoord: geen een.
Kees’ observatie: Giraffe, Neushoorn, Olifant stonden op de enveloppen en die hebben ze niet gespot.
Ik kon de dieren op de iPad niet goed zien, dus ik weet niet of het ook die drie waren, maar daar ga ik wel van uit.
Aanwijzing: Het kleinste dier bij de jacht is het dier dat zich probeert te verstoppen en niet laat zien.
Uitleg:Hint naar een mol, want die zit recht tegenover de man in de vorm van Kees? Of heeft de mol zich verstopt bij de jeepsafari?
2) Was jij degene die in ’n helikopter zat na het paardrijden? (Ja). Kun je me zeggen, als je hiernaar kijkt, in welke richting je vloog?
Antwoord: De richting was in de richting van de bergen.
Het antwoord had waarschijnlijk op een van de enveloppen moeten slaan, toch?
Aanwijzing: Ik kan je maar een half antwoord geven: 1500 euro
Uitleg:In de envelop van de mol had dus waarschijnlijk het dubbele bedrag gezeten en dus kon Kees op dat moment concluderen dat Carolien niet de mol was.
3) Heb je dit scherm gezien tijdens de executie in ’t Kruger Park? (Ja). (Kees moet hier blijkbaar nog zichtbaar over nadenken xD)
Vervolgens volgt het driedeurenprobleem: welke is de groene kaart. Kees kiest de linkse kaart. De man neemt de rechtse weg en vraagt aan hem of hij nog wil wisselen. Uit kansenperspectief is het het beste om nu juist te wisselen, omdat de kans dan groter wordt dat je de goede kaart kiest. Kees wisselt echter niet en heeft toch de groene kaart.
Of er maar een groene kaart was, valt natuurlijk niet te controleren.
Aanwijzing: “That one was the only one”.
Uitleg:De mol was de enige die zijn scherm te zien kreeg
Carolien
1) Heb je dit aantal jokers gewonnen op jouw reis? (Ja.)
Aanwijzing: Als twee plus vijf zeven is, waarom waren er dan maar zes?
Uitleg: Dit geeft aan dat er waarschijnlijk een extra koker te vinden was in de winkel. Vijf kokers zijn verkregen bij de spellen (2 bij de safari, 3 van Tim). Er is dus een koker verduisterd.
Extra hint: Als ergens iets kan worden gevonden, kan er ook iets zoek raken.
Uitleg: Kees vindt een Koker in de winkel en heeft er waarschijnlijk ook een zoek gemaakt (meegenomen in zijn tas).
2) Welke van deze tien verhalen past bij de drie finalisten?
Carolien kiest de drie stukjes uit die bij de finalisten horen.
Aanwijzing: De priester heeft je alles verteld wat je moet weten.
Uitleg: Deze hint slaat dus op de ontdekte priesterhint en mijns inziens ook op het woord Rolihlahla, dat onruststoker (de mol) betekent en hoort bij het stukje voor Kees.
3) Wat waren de indexnummers van de boeken van de finalisten.?
Carolien komt hier niet uit en gokt.
Aanwijzing: Woorden, woorden en nog meer woorden. Er was iets dat luider dan woorden spreekt.
Uitleg:Actions speak louder than words. -> Kees' molactie om geen boeken (woorden) te vinden in de bibliotheek.
(met dank aan Heinz)