Auteur Topic: Verborgen hints naar Kees  (gelezen 41526 keer)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
Verborgen hints naar Kees
« Gepost op: 1-03-2013, 13:17:01 »
Mogelijke hints hieronder, zie pagina 3 voor de hints die echt als zodanig bedoeld waren.

Afl. 1)  De priester geeft elke kandidaat wat informatie over Zuid-Afrika.  De eerste woorden die we van die tien praatjes horen zijn in deze volgorde: Elephant, Humanity, South-Africa, In, Case in point, Music, Today, Even though, Lush, Our. Als je alle eerste letters van deze tien woorden neemt en husselt kun je er "C IS THE MOLE" van maken. (Door NightElfTYS) Via een andere uitleg is dit een hint naar Kees. De C komt namelijk van het woord "case" wat als "Kees" klinkt. ("Case in point for the strength of the African people.")

Daarnaast merkt mollenvanger22 op dat wanneer de priester op 20:32 in de aflevering vertelt wat de betekenis van de Afrikaanse naam van Nelson Mandela is, namelijk "troublemaker" of "onruststoker", Carolien in beeld is. Dit zou een hint kunnen zijn in de zin dat de Mol ook een soort onruststoker in de groep is. NB: Het praatje is voor Kees.

Afl. 1) Tijdens de safari komen we er achter dat Kees zich met een duif vergelijkt. Met die informatie viel het jdboomsma op dat in aflevering 1 op 32:06 een wegvliegende duif te zien is, kort erna gevolgd door een beeld van een vrijstellingsschijf met "De Mol" erop. Even erna (er zitten diverse beelden van de torens tussen) zien we Kees als eerste uit de bus stappen. De combinatie van de beelden zou je als montagehint richting Kees kunnen opvatten.

Afl. 1) Op 54:40 in de aflevering zien we met zwarte graffiti "'82" op een paal geschreven staan. Dit zou een verwijzing naar zowel Kees als Zarayda kunnen zijn. Beiden zijn namelijk in 1982 geboren.

Toevoeging uit aflevering 2:  prins mango merkt op dat Kees bij de test mogelijk aan zijn geboortedatum (10-2-1982) refereert door het te hebben over tien foute antwoorden en twee jokers. Je kunt dit uitbreiden. Kees: "Als je bijvoorbeeld tien (10) fouten antwoorden hebt, en je hebt twee (2) jokers, dan worden er maar acht (8) fouten antwoorden gerekend." 10-2-8(2) <- we zien Kees het tweede antwoord ("Nee") op een testvraag aanklikken.

Toevoeging uit aflevering 6: op 15:52 is een klok te zien die op tien voor twee staat. (Door prins mango)

Afl. 4) Kees zit in de kooi met het bordje "LION" erop. Als je de letters husselt en de I zo aan de N plakt dat het een extra pootje wordt, kun je er "MOL" van maken. (Door Heinz)

Toevoeging: JORNN17 wijst op deze afbeelding van een leeuw in het officiële molboekje. Het boekje zit vol met dit soort afbeeldingen, maar het bijzondere is dat bij deze het getal "13" (geen paginanummer) staat. Is de leeuw de 13e Mol?

Afl. 5) Nadat de kandidaten rond het kampvuur gegeten hebben is op 34:54 een shot van de sterrenhemel te zien met rechts in beeld het Zuiderkruis. Links in beeld zijn de twee helderste sterren van het sterrenbeeld Centaurus zichtbaar, met helemaal links Alpha Centauri. Een andere naam voor deze ster luidt Toliman. Is het een hintje naar Kees Tol dat Toliman in beeld is? (Door Heinz)

Tweets t/m afl. 5) - Theoreticus ontdekt dat de tweets van de Mol een verwijzing naar het "Wie is de Mol? 2013 dansje" vormen. Dit dansje wordt in aflevering 4 bedacht door Kees en wordt omschreven als: "enkel, enkel, dubbel, dubbel". Theoreticus schrijft: "De eerste tweet begint met één klinker, de tweede ook, de derde en vierde tweet met dubbele klinkers. En dat gaat op voor alle tweets tot nu toe!" O,O,OO,OO,E,E,EE,EE,I,A,EE,OO,I,O,EE,WIDM,WIDM.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2013, 11:24:57 door Heinz »

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Overzicht mogelijke hints naar Kees
« Reactie #1 Gepost op: 1-03-2013, 13:17:12 »

Afl. 6) hetoord en Theoreticus zien een "enkel, enkel, dubbel, dubbel"-patroon in de antwoorden van de Mol op het orgel. Die zijn in de volgorde dat wij ze horen: nee, ja, nee (enkel), nee, nee, nee (enkel), nee, ja, ja - nee, ja, ja (dubbel), nee, nee, ja - nee, nee, ja (dubbel). "Enkel, enkel, dubbel, dubbel" is het dansje dat Kees in aflevering 4 verzon. Zie ook hoe de kaarsen naast de Mol in dit patroon staan. (Door Heinz)

- Luca schrijft dat voorafgaand aan de opdracht een man te zien is die een krant leest waarop het woord "opposition" te lezen is. Dit staat onder andere voor "tegenovergestelde". Als je van alle antwoorden van de Mol het tegenovergestelde neemt, kunnen ze alleen op Kees slaan.

Afl. 7 t/m 9) Moedermol merkt op dat er "gouden mollen" in Zuid-Afrika leven. Ze ziet een verwijzing hiernaar in de gouden "G" op de pet van Kees.

Afl. 8) Met de safari (3.3) verdienden de kandidaten 2 kokers. Met de big 5 (4.1) 3. In de winkel (7.1) vond Kees 1 koker. Totaal: 6 kokers. De Mol zegt in de film dat ze 7 kokers hadden. Heeft de Mol in de winkel nog een koker gevonden? Dit zou goed kunnen aangezien Art zegt dat ze met de kokers 6000 euro hadden kunnen verdienen en er in één koker 500 euro zat. 6000/500 = 12. 12 - 7 (maximum safari) - 3 (big 5) = 2. (Art bevestigt voor de executie van afl. 5 dat er tot dan toe 10 kokers te verdienen waren.) Kees die een koker in de winkel vond heeft makkelijk een tweede koker in zijn tas kunnen stoppen. Ook zegt de Mol dat hij 3 kokers geopend heeft. Na de big 5 opende Kees één koker. Uit extra beelden uit de MolMail blijkt dat Kees ook de 2 kokers van de safari even gehad heeft (naar het ontbijt meegenomen). Bovendien blijkt dat hij de kamer deelde met Tania en Zarayda waar de kokers bewaard werden. Het zou dus goed kunnen dat Kees ook die kokers geopend heeft: 3 in totaal.

Afl. 9) Diverse treinhints die naar Kees wijzen:

1. "Wist je dat het slimste dier bij een jacht het dier is dat zich probeert te verstoppen en zich niet laat zien?" (Er ligt een tijdschrift met een leeuw erop. Zie afl. 4 hierboven.)

2. "Als twee plus vijf zeven is, waarom waren er dan maar zes? Als ergens iets kan worden gevonden, kan er ook iets zoek raken." -> Kees en de gevonden en verloren koker in de winkel. (Zie hierboven bij aflevering 8.)

3. "De priester heeft je alles verteld wat je moet weten." Zie hierboven bij aflevering 1: Case IS THE MOLE.

4. "Zelfs bij het leren van talen vertelt een afbeelding duizend woorden. Herinner je je deze nog? In welke volgorde werden ze getoond?" boom, televisie, kast, schoen, deur, fiets, bed, huis, oma, emmer. "Het is niet in Zoeloe, maar in je eigen taal": 31, 2, 7, 29, 18, 35, 6, 45, 3, 7 -> TOLISDEMOL De getallen komen overeen met de letters in het rijtje woorden. (Door Smeich)

5. "Words, words and more words. There is something that speaks louder than words." Het spreekwoord is: "Actions speak louder than words". -> Kees' molactie om geen boeken (woorden) te vinden in de bibliotheek. (Door Heinz)

Verder beantwoordt Kees zijn drie vragen ("Welk dier zou je nooit moeten zien tijdens een jacht?", "Wie is de enige?" en "Waar zijn de 1500 euro?") met "De Mol", "de enige" en "op de berg". -> De Mol was de enige die op de berg was om een envelop te pakken. Kees dus! (Bij drie goede antwoorden zit de naam van de Mol in het kistje. In het kistje van Kees zit "Kees".)

Tot slot valt Paulien als Mol uit te sluiten op basis van de informatie die we in het molboekje van Ewout zien staan. De eerste afvaller heeft op vraag 20 ("Wie is de Mol?") zo te zien "Paulien" geantwoord. (Door Tsubasa)

Bron tekst en plaatjes: mijn fansite www.wieisdemol.net

Extra: afleveringtitels -> Zie pagina 2
« Laatst bewerkt op: 7-03-2013, 09:34:25 door Heinz »

Offline BurningHorizons

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
« Reactie #2 Gepost op: 1-03-2013, 13:18:58 »
Case closed!

Top overzicht! Merci!

Offline Jordyep

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 1-03-2013, 13:22:24 »
Wat een hoop verborgen aanwijzingen toch dit seizoen ::bravo::

Bij 'The mole the one on the mountain', krijg je niet ook zo'n zin bij de andere kandidaten als ze de goede antwoorden hadden gegeven?

Offline Jelsir

• Forumlid
  • Hij/hem
« Reactie #4 Gepost op: 1-03-2013, 13:24:44 »
Kees de onruststoker!
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 1-03-2013, 13:31:45 »
Wat een hoop verborgen aanwijzingen toch dit seizoen ::bravo::

Bij 'The mole the one on the mountain', krijg je niet ook zo'n zin bij de andere kandidaten als ze de goede antwoorden hadden gegeven?

Veel te veel en eigenlijk redelijk makkelijke molaanwijzingen vind ik. Ik vind het jammer dat het zoeken naar hints belangrijker is geworden dan je eigen interpretatie geven aan het gedrag van een kandidaat. Daar gaat de mol om, niet om een of andere aanwijzing waar de mol zelf geen invloed op heeft. Ik hoop echt dat de productie wat minder hints doet, en iig veel beter verborgen, zoals in de Australische mol bijvoorbeeld. Ik had geen idee wie de mol was en werd compleet verrast door de uitkomst. Dat zou niet het geval zijn geweest als de uitzendingen, net als in dit seizoen, overlopen van de hints. Neemt toch een hoop spanning en speculatie weg.  ::ohno::

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #6 Gepost op: 1-03-2013, 13:32:21 »
Kees de onruststoker!

Toegevoegd.

(Het lijkt inderdaad een hoop zo, maar de helft is waarschijnlijk helemaal niet zo bedacht door de makers, en zullen we dus ook niet in aflevering 10 of op de officiële website terugzien.)
« Laatst bewerkt op: 1-03-2013, 13:35:36 door Heinz »

Offline Molletjuh

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: 1-03-2013, 13:56:03 »
Wat een lijst  ::bravo::
Geweldig! Case = closed idd  ::tandpastasmiley:: (Maar dat was 'ie voor mij al eventjes!)
Kan gewoon niet geloven dat er ondanks dit, nog mensen hier te vinden zijn die geloven in Paulien als Mol. Ok je kan in een tunnel zitten maar dan zit je wel diep, dat is gewoon pure ontkenning. Zo van "ik weet dat Kees de Mol is maar toch blijf ik bij Paulien" ?! ??? Raar hoor!
Kijk ik vind Paulien ook een tof mens maar het spel heet uiteindelijk "Wie is de Mol" en niet "Wie vind je het leukste en van wie hoop je dat die de Mol is".
Maar goed, ieder zijn ding  ::tandpastasmiley::

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 1-03-2013, 13:57:28 »
Toegevoegd.

(Het lijkt inderdaad een hoop zo, maar de helft is waarschijnlijk helemaal niet zo bedacht door de makers, en zullen we dus ook niet in aflevering 10 of op de officiële website terugzien.)

Mja, dan nog, een dergelijk sterke hint als de priesterhint mag er wat mij betreft pas tegen het eind of halverwege in komen, niet in het begin. Net toen ik de mindf*ck van widm weer voelde opkomen kwam de priesterhint: BAM! weg mindf*ck.

Offline Erphon

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 1-03-2013, 13:57:53 »
En ook in bewegend beeld:

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #10 Gepost op: 1-03-2013, 14:05:20 »
Mja, dan nog, een dergelijk sterke hint als de priesterhint mag er wat mij betreft pas tegen het eind of halverwege in komen, niet in het begin. Net toen ik de mindf*ck van widm weer voelde opkomen kwam de priesterhint: BAM! weg mindf*ck.

Ben ik met je eens hoor. Je kunt in het topic zo nalezen hoe erg ik er mee zat toen de priesterhint nog voor aflevering 2 ontdekt werd. Na een nacht slapen liet ik er mijn pret gelukkig niet meer door bederven. Maar toch: in het vervolg niet meer zo'n hint in aflevering 1 inderdaad.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #11 Gepost op: 1-03-2013, 15:21:44 »
Veel te veel en eigenlijk redelijk makkelijke molaanwijzingen vind ik. Ik vind het jammer dat het zoeken naar hints belangrijker is geworden dan je eigen interpretatie geven aan het gedrag van een kandidaat. Daar gaat de mol om, niet om een of andere aanwijzing waar de mol zelf geen invloed op heeft. Ik hoop echt dat de productie wat minder hints doet, en iig veel beter verborgen, zoals in de Australische mol bijvoorbeeld. Ik had geen idee wie de mol was en werd compleet verrast door de uitkomst. Dat zou niet het geval zijn geweest als de uitzendingen, net als in dit seizoen, overlopen van de hints. Neemt toch een hoop spanning en speculatie weg.  ::ohno::

Ik ben het wel een beetje met je eens. Dit was een fantastisch seizoen - na m.i. enkele zwakkere jaren - met vooral interessante en leuke kandidaten. Maar ook door de strategie die Kees als mol lijkt te hebben gevolgd - vooral buiten beeld weggooien van geld of verduisteren en openen van kokers - is er aan de opdrachten zelf weinig speurwerk meer te verrichten. De hints worden duidelijk belangrijker, maar die zeggen niet veel over de kwaliteiten van de mol in kwestie.

Op die manier zou het programma net zo goed "Wie draagt er een roze onderbroek" kunnen heten :P
Woosie down?

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 1-03-2013, 16:08:21 »
Ik ben het wel een beetje met je eens. Dit was een fantastisch seizoen - na m.i. enkele zwakkere jaren - met vooral interessante en leuke kandidaten.

Vond vorige jaren de kandidaten wel leuk, de opdrachten ook nog, maar snapte soms echt de molkeuze van Anton niet. Kim, Inge en Annemarie voldeden bij mij toch niet helemaal aan de verwachting. Wellicht ook omdat het steeds moeilijker is geworden om die rol goed te kunnen spelen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #13 Gepost op: 1-03-2013, 16:16:16 »
Vond vorige jaren de kandidaten wel leuk, de opdrachten ook nog, maar snapte soms echt de molkeuze van Anton niet. Kim, Inge en Annemarie voldeden bij mij toch niet helemaal aan de verwachting. Wellicht ook omdat het steeds moeilijker is geworden om die rol goed te kunnen spelen.

Kim en Annemarie waren ondermaats, inderdaad. Inge ging nog wel, m.i. Het moet ook verdomd lastig zijn om vooraf een mol te selecteren. Groepsprocessen zijn onvoorspelbaar, terwijl het programma staat of valt bij de gratie van de molkeuze. Kees zou best aardig zijn als mol, maar ik koester nog hoop op Paulien. Nouja, eigenlijk moeten we de ontknoping afwachten om te zien wat de mol heeft uitgehaald (al vrees ik het ergste).
Woosie down?

Offline Tsubasa

• Forumlid
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
« Reactie #14 Gepost op: 1-03-2013, 17:23:57 »
Wat vind je van mijn Ewout hint Heinz? Ewout heeft vraag 20 op Paulien ingevuld.

De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #15 Gepost op: 1-03-2013, 17:30:45 »
Wat vind je van mijn Ewout hint Heinz? Ewout heeft vraag 20 op Paulien ingevuld.

Hoe weet je dat dat Ewouts boekje is?
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #16 Gepost op: 1-03-2013, 17:31:35 »

Goed gezien! Ik volg de discussie over alle molboekjes met grote interesse, en ga er morgen zelf denk ik ook induiken, want het lijkt er op dat er meer mee aan de hand is.

Offline milcof

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 1-03-2013, 17:38:43 »
Ik zag deze op twitter voorbij komen:

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #18 Gepost op: 1-03-2013, 17:45:54 »
Die staat er tussen, alleen dan in een wat handzamer plaatje. :P

Offline Tsubasa

• Forumlid
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
« Reactie #19 Gepost op: 1-03-2013, 18:04:56 »
Hoe weet je dat dat Ewouts boekje is?

Ik 'weet' niets, maar ik vind het een stuk aannemelijker dan dat het Paulien's eigen boekje zou zijn.

Ten eerste gaan dingen op de pagina zelf over aflevering 1, bijv. volgorde van 10 personen. Op de volgende pagina staat een stukje voor Joep: we hebben elkaar maar 2 dagen meegemaakt, maar ik gun je die plek in de finale. Dat het in voltooide tijd staat betekent dat het geschreven is door iemand die vóór Joep is afgevallen, en zeker is dat die persoon dacht dat Joep nog kans maakte op de finale. Joep was de tweede afvaller, en de enige die vóór Joep afviel was Ewout.

Als het Joep's boekje en de Mol had erin gaan kalken, had de Mol niet in voltooide tijd geschreven.

De mol had geschreven:

Ik heb je maar 4 dagen meegemaakt, maar ik had je die plek in de finale gegund.

Wat er staat:

We hebben elkaar maar 2 dagen meegemaakt, maar ik gun je die plek in de finale.

Niet aannemelijk dus dat Paulien of Kees dit daar voor Joep heeft geschreven.

Nu hou ik erover op want ik vind dat ik met te veel woorden een klein hintje moet verdedigen, terwijl TOLISDEMOL al zo klaar is als een klontje.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!