... kan het nog mooier?
Zo zou ik mijn gevoel over deze serie in het kort omschrijven. Voor mij was dit seizoen in feite een stap terug naar vroeger, een groep met daarin voor mij onbekende kandidaten reizen af naar land x. En wat voor een land! Natuurlijk maak je er zo je eigen voorstelling van wat je kunt verwachten, maar hoe je dat vervolgens zult zien daarin heeft de crew zich toch wel overtroffen dit jaar. De manier waarop ze locaties en opdrachten in beeld brachten was gewoon adembenemend mooi. En hoe je het went of keert, een land draagt zeker bij aan het gevoel van een serie. Maar WIDM is niets zonder een gevarieerde samengestelde groep aan kandidaten. Vraag me niet hoe, maar elk jaar weer weet de crew er prima in te slagen om met tien verschillende kandidaten aan te komen die de groep tot een bont gezelschap maakt. Als ik iets van kritiek zou moeten verwoorden, dan is het dat ik door de samenstelling van deze groep mij niet aan de indruk kon onttrekken te kijken hoe een gezelschap een schoolreisje beleeft. Want alle informatie werd gedeeld, er was continu sprake van 'one happy family' Er werden wel bondjes gesloten, maar echte kampen had je niet. Er viel niemand buiten de groep en dat bakent op zichzelf weer af welk terrein de mol tot zich kan nemen.
De variatie aan opdrachten vond ik prima. Alleen het aantal opdrachten viel soms tegen. Maar ja, can't have it all. Can't have your cake and eat it too. En dan kies ik toch liever voor kwalitatieve mooie opdrachten waar je veel van ziet boven getalsmatig veel opdrachten achter elkaar die stuk voor stuk minder tijd in de montage terug krijgen. V.w.b. de veiligheid van opdrachten, ik heb nog steeds de stellige indruk dat de crew dat nog altijd in haar vaandel heeft staan als het belangrijkste om te waarborgen. Maar zoals in het echte leven een ongeluk in een klein hoekje kan zitten (statistisch gebeuren er toch meer ongelukken in de huis/tuin/keukensfeer dan elders), zo is dat met deze serie niet anders. Uiteraard kun je sneller geraken in een situatie die meer risico's met zich meebrengt, maar dan nog is het nog altijd de keuze van de kandidaat of hij/zij er in mee gaat of niet. Je kunt als crew ook maar zoveel maatregelen nemen, niet elk risico valt uit te sluiten.
De combinatie van opdrachten en locaties kwam voor mij wel toch tot een hoogtepunt in aflevering 9. Subliem gewoon hoe de treinopdracht in elkaar stak, qua aankleding, qua figuranten, qua opdracht.
V.w.b. de hints, die zitten erin om gevonden te worden. En de ene hint laat meer aan de verbeelding over van menig molloot dan de ander. Toen het topic eenmaal begon kon ik mijn nieuwsgierigheid ook niet bedwingen ondanks het gegeven spoileralert. En ik was in het begin helemaal nog niet overtuigd van de (waarschijnlijke) richting waar deze hint ons naar wees. Dus ik vind het prima dat er zulke hints in gestopt worden. De ene keer kijken we er over heen (mol.nu / omrand ik vele, we vonden het wel vreemd maar zagen er geen anagram in), de andere keer is het duidelijk (handgebaren van Inge / kennis is macht van Kim) Nogmaals: die hints stoppen ze er niet in om niet gevonden te worden. Dus ik heb er geen moeite mee. Wel is het zo dat door twitter/facebook/wat niet meer, sneller mensen tegenwoordig onbedoeld op de hoogte geraken. Maar dat is je eigen verantwoordelijkheid, zeker anno 2013. Wil je niks meekrijgen aan wat anderen gevonden hebben? Prima, maar dan moet je je online terugtrekken en offline gezellig meespeuren. Tegenwoordig is dat niet anders.
Enfin, de montage was top (qua locaties, qua opdrachten), de groep was top, me dunkt dat we nog mooie mollenstreken gaan zien volgende week. Dus er is ditmaal weer een mol die èn succesvol heeft kunnen saboteren èn redelijk onverdacht bleef bij de kandidaten. Daarmee komt serie 13 op gelijke hoogte met serie 6 voor mijn idee, waar serie 8 op gelijke hoogte staat met serie 3. Allevier zijn van een ander kaliber, maar zij vormen voor mij toch wel de top vier van alle series die we gehad hebben tot nu. En daarmee kom ik terug bij mijn begin van dit bericht: kan het nog mooier?
Ja zeker! Door simpelweg er dit jaar met de ring van door te gaan. Bij de perspresentatie had Art het al over deze serie, dat ons heel wat moois te wachten stond. En dat de crew oprecht trots is op het geleverde resultaat wat we nu gezien hebben. Welnu, in retrospect begrijp ik Art zijn woorden op 10 december vorig jaar
Als er ooit een moment is waarin WIDM toch eens bekroont mag worden met de publieksprijs van het jaar, dan is het wel nu!