De serie begon spetterend, met de dropping (veel beter uitgevoerd dan vorig jaar) en het psychologische spelletje met de tien vrijstellingen. Het midden vond ik toch zwak. Het springen voor het geld/jokers in aflevering 3 vond ik zwak, de kandidaten leken het niet helemaal te begrijpen en ik begrijp het eigenlijk ook nog steeds niet. Het ongeluk met Janine is natuurlijk erg jammer, en ook ik keek niet naar die aflevering uit, maar het is heel keurig in beeld gebracht. Jammer dat Janine de serie op die manier moest verlaten.
Sommige opdrachten lieten weinig over tot mollen. Bij het bungeejumpen werd er eigenlijk niet om geld gespeeld (wie verkoopt er nou een vrijstelling voor aflevering 1?), bij de testvragen in de Dakota kon er niets verdiend worden, ook niet in de kerk met de Mol achter de orgel, etc. In sommige opdrachten waren alleen kokers te verdienen, maar ik heb het idee dat dat toch anders uitpakte dan de productie had gepland. Hoewel ik het geniaal vind hoeveel verwijzingen er naar foto's werden gemaakt, vind ik dit toch jammer.
De absolute top opdrachten dit seizoen vind ik het bungeejumpen (ondanks dat er geen geld mee te verdienen viel), de drive-in, de trein en het kampvuurspel. Drie van die opdrachten bewijzen dat er geen spektakel nodig is voor een geslaagde opdracht. Hoewel ik de opdracht met het gedicht te lang vond duren, vind ik ook dat een goede opdracht. Zo iets zouden ze bij de commerciëlen niet doen.
Er had wel wat meer variatie in de opdrachten mogen zitten. Er zijn veel opdrachten met safari geweest, terwijl er eigenlijk maar weinig opdrachten in een stad zijn opgenomen. Ik neem aan dat dit een bewuste keuze is, maar ik had toch graag een mix gezien.
De groep vind ik geweldig. Ja, soms was het allemaal net wat te vriendelijk, en soms was het juist weer wat te hard (Tania en de verloren pot). De kandidaten waren erg grappig en ik heb het idee dat iedereen evenveel aandacht kreeg in de montage. Vorig jaar kwam Hadewych de eerste helft van het seizoen amper aan bod.
De executies dit jaar waren subliem. De eerste met al die vrijstellingen vond ik erg sterk; als de groep het elkaar gunt en elkaar goed in kan schatten, gaat iedereen door. Het gedoe met Tim en de kooi voelde voor mij als gestuntel om Tim in het spel te houden, maar goed. Het trekken van de kaarten en het (niet) laten zien van de schermen was erg spannend (al deed het me wel denken aan het Mastermind op het strand van seizoen 11). De finale vrijstelling in aflevering 7 was erg leuk, hoewel onfortuinlijk voor Daniel.
Deze serie vond ik erg goed. Ik heb er heel erg van genoten, het is één van mijn favoriete seizoenen. Mijn favoriete seizoen is waarschijnlijk seizoen 8, maar dit seizoen komt erg in de buurt. Ook seizoen 6 vind ik nog steeds erg goed, al komt dat vooral door de mol.
Deze serie heeft negatieve punten en positieve punten, maar uiteindelijk heb ik er een heel positief gevoel bij.