In andere seizoenen groeide bij mij het gevoel voor de kandidaten gedurende de afleveringen. Meestal kon het mij niet zo veel schelen wie er naar huis ging tot ongeveer aflevering 4. En zelfs daarna zaten er nog mensen van wie ik dacht: mwah. Dit seizoen was helemaal anders. Eigenlijk vond ik het al vanaf aflevering 2 van elke kandidaat jammer dat ze weg moesten. Niet alleen omdat het leuke mensen waren, maar ook omdat ze elk hun eigen rol speelden binnen de groep. De kandidatenselectie heeft zich dit jaar overtroffen.
Dat geldt ook voor de locatiescout. Zuid-Afrika is een "gemakkelijk" land als het gaat om natuurshots, maar het zou de serie te kort doen als het alleen maar daar over gaat. De beginopdracht in Soweto, de klassieke gebouwen, de trein. Prachtig gevonden en soms (bijvoorbeeld Soweto) ook met durf. De opdrachten in WIDM zijn elk seizoen een feest, ook al ligt het gevaar van herhaling op de loer. En ja, ook dit jaar waren er een paar opdrachten die -om het maar even zo te zeggen- niet helemaal uit de verf kwamen. Maar over het algemeen blijft de kwaliteit heel hoog.
Op dit forum wordt elk jaar met verve gezocht naar subtiele hints. Meestal is het einde dan toch een anti-climax omdat er (bijvoorbeeld) veel minder hints in blijken te zitten. Dit jaar heeft de productie kennelijk gedacht: we gaan veel hints geven (denk alleen aan de trein), maar daarbij zijn ze het woord "subtiel" vergeten. Die priesterhint kwam veel te vroeg als complete hint. Zo'n "neem alle x'e letters"-hint moet je verdelen over de afleveringen. Dan was die enkel/enkel/dubbel/dubbel hint beter, hoewel ik de uitwerking daarvan ("morse voor I M") slechter vond dan die op dit forum gevonden werd (is aan Kees gekoppeld en komt overal terug).
Wat dit jaar echt een misser was, waren de vele spelfouten. Als vanzelfsprekend werd daarin een hint gezien, maar feitelijk bleken het dus slordigheden. En dat mag eigenlijk niet gebeuren. Net zoals ik het een missertje (maar van andere orde) vind dat de hele moltrein naar Kees verwees. Dat had best een beetje minder gemogen. Over de Mol zelf... het is hem gelukt om 7 van de 9 kandidaten een rad voor ogen te draaien. Alleen Paulien en Carolien hadden hem door. Daarmee ben je geen slechte mol. Molacties vallen achteraf altijd een beetje tegen. Zoals het weggooien van die "goudklompjes": leuk, maar je kan ze ook gewoon niet vinden. Of het geld van de berg halen: die 3000 euro in zijn enveloppe weg laten waaien is niet echt een molactie, dat was anders geweest als hij 1000 euro uit de enveloppe van Carolien had laten wegwaaien. Als hij de pot die Daniel heeft gevonden bij zich heeft, waarom verdwijnt er dan geen geld uit de pot? En die gevouwen briefjes in de trein zijn leuk, maar waarom heeft hij die 15000 euro gewoon bij zich gehouden als penningmeester. Zoals Kees zelf zei: het is de taak van de mol om zo min mogelijk geld in de pot te krijgen. Hmmm....
Tot slot moet het mij van het hart dat ik het wel jammer vind dat de productie buiten beeld bijstuurt. Zo werd gisteren (in de Moltalk) duidelijk dat Paulien door de productie op die ladder gewezen was. En in de molacties wordt vermeld dat Kees (bij de touwopdracht) zijn sjaal over de porto's hing, maar dan zijn die porto's er duidelijk niet. Dat soort dingen moet je gewoon niet doen. Haal dan Art erbij, zet de tijd stil en biedt zo'n hulpmiddel voor geld aan.
Dit alles neemt niet weg dat ik genoten heb van seizoen 13, dat het gelukt is om de discussie tot gisteren op dit forum spannend te houden (ook al gold dat vooral voor een paar verstokte Paulien tunnelaars), dat er weer kans is op een Televizierring (maar dat gaat 'm niet worden want dat duurt nog te lang) en dat ik reikhalzend uitkijk naar WIDM 2014.
m0ll0m