Auteur Topic: Schuiven met woorden  (gelezen 13194 keer)

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Schuiven met woorden
« Gepost op: 9-08-2003, 19:08:18 »
Dit spelletje is niet nieuw, het wordt al 12 jaar gespeeld bij tien voor taal. Aan jullie de eer om er een goed lopende zin van te maken. Om het moeilijker te maken dan de televisieversie, moeten alle twaalf woorden worden gebruikt, maar daar staat tegenover dat jullie wel extra bedenktijd hebben. Degene die als eerste de zin neerzet, die ik op mijn papiertje heb staan, maakt de volgende zin.

Let wel: een compleet goed lopende zin van 12 woorden. Niet meer, maar ook niet minder.

Schaarsgeklede alleen brand jongedames kennende de de hij uit badmeester hielp geslepen.

Het is niet zo'n moeilijke, deze eerste. Als het iemand lukt een correcte zin te maken met deze twaalf woorden, die anders is dan ik hier heb staan, dan telt dat natuurlijk ook. Als het taalkundig maar klopt.
« Laatst bewerkt op: 9-08-2003, 19:12:31 door bodejosm43 »

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Schuiven met woorden
« Reactie #1 Gepost op: 9-08-2003, 19:15:33 »
Schaarsgeklede alleen brand jongedames kennende de de hij uit badmeester hielp geslepen.

De geslepen badmeester kennende hielp hij alleen schaarsgeklede jongedames uit de brand....
« Laatst bewerkt op: 9-08-2003, 19:15:54 door Annuh »

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #2 Gepost op: 9-08-2003, 19:19:06 »
Inkoppertje, Annuh, bedenk maar een nieuwe, die meer denkwerk als deze kost. ::)

Heb je misschien over mijn schouder meegekeken, of was het echt zo gemakkelijk? In ieder geval: DIT is dus de bedoeling.

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 9-08-2003, 19:31:48 »
aan voetballers een kregen waren de op niet gevangen het toen
moddergevecht pleinballen ze het de ouden

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #4 Gepost op: 9-08-2003, 20:38:15 »

aan voetballers een kregen waren de op niet gevangen het toen moddergevecht pleinballen ze het de ouden

toen ze op een moddergevecht waren kregen de gevangen voetballers de ouden niet aan het het pleinballen

Grammaticaal klopt het. Wilde je het extra moeilijk maken, door 17 woorden te pakken, in plaats van 12? ::)

PS: handig toch, die tekstverwerker van Word
« Laatst bewerkt op: 9-08-2003, 20:41:58 door bodejosm43 »

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 9-08-2003, 20:52:26 »
Hij is niet hoe ik hem bedoelde. En ik had niet eens echt geteld, heb deze van een site geplukt ;) Ennuh... de grammatica is ook niet helemaal goed helemaal niet goed  ;D

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6 Gepost op: 9-08-2003, 21:56:21 »
Dan mogen anderen het proberen. Ik weet zo snel geen andere mogelijkheden, of er moeten spelfouten in de woorden zitten.

Offline rougekappje

• Forumlid
  • Aint Nothing But Fluff..
« Reactie #7 Gepost op: 9-08-2003, 23:46:34 »
wilde van appel de visser pakken bot rot in een niet boom het ver vak ving de maar oude  een hij van viel en

ps geen trucjes gebruiken he Jos, wel zelf op het antwoord komen !
« Laatst bewerkt op: 9-08-2003, 23:48:29 door rougekappje »
I'll be anything you want me to be, Mirage said to the Fool

Offline Elmar

• Forumlid
  • De verboden vrucht
« Reactie #8 Gepost op: 9-08-2003, 23:55:16 »
Zeg RK, eerst op je beurt wachten he... Je moet eerst nog een antwoord op die van Annuh geven, want het antwoord van Jos is niet goed gerekend...
Banaan is geel... Banaan is krom... Banaan is lekker...

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #9 Gepost op: 10-08-2003, 10:31:44 »
Ik had mijn oplossing door de spelling- en grammaticacontrole van Word gehaald, en als er ook maar iets niet klopt aan een zin, wordt dat aangegeven.

Dat is de "truc" die ik gebruikt heb. Aangezien WORD niet aangaf dat de zin niet klopte (het programma kijkt alleen of iets grammaticaal klopt, en of die "loopt"), heb ik hem als oplossing verstuurd. Het staat ook in mijn eerste berichtje, dat een andere oplossing eveneens correct is, indien deze maar aan die twee voorwaarden voldoet. Al is het misschien niet de zin die de maker in gedachten had.

In Tien voor Taal, waar dit spelletje dus uit stamt, gaat het erom binnen een minuut een zo lang mogelijke zin te maken van twaalf woorden, en omdat de teams daarbij een beperkte tijd hebben, krijgen ze per 3 woorden, gerekend vanaf het begin van de zin, 10 punten. Als de zin na het 7e of 8e woord bijvoorbeeld de mist in gaat, krijgt het team 2x10 = 20 punten, enzovoort.

Omdat op dit forum in feite de bedenktijd onbeperkt is, wilde ik dat compenseren, door een moeilijkheidsgraad eraan toe te voegen, door alle worden te laten gebruiken.

Niet minder dan 12 woorden, het is niet leuk om een zin van 3 woorden door elkaar te husselen, maar ook niet meer dan 12, omdat het dan toch ook te gecompliceerd wordt. Het is aan Annuh om te kijken wat ze doet.

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 10-08-2003, 11:49:19 »
Naja, doe die van RK maar, want ik weet zo gauw geen nieuwe met maar 12 woorden hoor...

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #11 Gepost op: 10-08-2003, 12:18:31 »

Een oude rot in het vak wilde niet ver van de visser een appel van de boom pakken, maar hij viel en ving bot.

Jullie kunnen allemaal niet tellen, dit waren er 24......

Offline rougekappje

• Forumlid
  • Aint Nothing But Fluff..
« Reactie #12 Gepost op: 10-08-2003, 18:52:27 »
Nou nou wat een venijn..

Zo ongeveer had ik hem in gedachten ja Jos.

12 woorden maximaal wel een beetje saai ..where is the challenge in that..?!  ;-)
Je zou toch onderhand moeten weten dat ik me nooit aan regeltjes houd  ;)
I'll be anything you want me to be, Mirage said to the Fool

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #13 Gepost op: 10-08-2003, 19:37:07 »
Dat is waar, Rouge, maar als je deze goedkeurt, geef ik nu de beurt aan Elmar, en wat mij betreft mogen het dan ook meer woorden worden, maar beslist niet minder dan 12. Anders is de aardigheid eraf.

Waar zijn de andere die-hards trouwens? Allemaal in het zwembad?

Edit: of aan andere taalvirtuosen. (grapje, Annemieke, dit is toegevoegd na jouw bericht.........)

« Laatst bewerkt op: 14-08-2003, 20:27:47 door bodejosm43 »

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 10-08-2003, 19:48:00 »
aan voetballers een kregen waren de op niet gevangen het toen moddergevecht pleinballen ze het de ouden

toen ze op een moddergevecht waren kregen de gevangen voetballers de ouden niet aan het het pleinballen
denk dat Annuh hem daarom niet goedrekende ;) had Word toch eik moeten zien...

lekker T-shirts is een alles in te te maat chimpansees groot niet niet ook kleine zitten die maar

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #15 Gepost op: 10-08-2003, 20:13:11 »
In te kleine T-shirts zitten die chimpansees niet lekker, maar een maat te groot is ook niet alles!

Annemieke, ik vrees dat je deze niet bedoeld had, iets anders kan ik er niet van maken, ik houd altijd wel een klein woordje over. Dat andere, die van Annuh, ja, dat zie ik nu pas. Het klopt wel, wat je zegt.

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #16 Gepost op: 11-08-2003, 09:10:50 »
ik ben nou toch wel benieuwd wat die van Annuh dan wel had moeten zijn....
we're back :(

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #17 Gepost op: 11-08-2003, 09:26:47 »
   een  

toen de ouden gevangen aan het pleinballen waren kregen ze de voetballers niet op het moddergevecht

Dit is het beste wat ik ervan kan maken en ik heb een "een" over ;D
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #18 Gepost op: 11-08-2003, 10:31:59 »
Annuh zegt dat ze haar zin ergens van een andere site heeft gehaald, en ik ga ervan uit dat ze niet per ongeluk een lidwoord teveel heeft getypt. Zoals Annemieke terecht heeft ontdekt, had ik in de zin die ik als oplossing had gegeven ook een woordje over. Het is eigenlijk toch best leuker om meer dan de oorspronkelijke 12 woorden te gebruiken. Zoal Rougekap(p)je terecht opmerkt: What's the challenge????

Hele verhalen omgooien heeft natuurlijk weinig zin. Maar zinnen tussen de 12 en, pak hem beet, 25 woorden, dat moet te doen zijn. Wie maakt de volgende?

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 11-08-2003, 19:17:45 »
In te kleine T-shirts zitten die chimpansees niet lekker, maar een maat te groot is ook niet alles!
haha dat kan ook maar ik had eigenlijk bedacht:
lekker T-shirts is een alles in te te maat chimpansees groot niet niet ook kleine zitten die maar -------- T-shirts in een te kleine maat zitten chimpansees niet lekker, maar te groot is ook niet alles!