Ik ken verschillende mensen die afgelopen jaar Egypte hebben bezocht, en ze zeiden allemaal dat het prima te doen was. Je merkte niet veel van de onrust van afgelopen tijden. Maar misschien is het voor een productie zoals WIDM inderdaad nog niet helemaal op en top.
Alle Noord-Afrikaanse landen en alle landen in het Midden-Oosten kunnen we denk ik wel afschrijven. Niet voor niets hebben ze serie 12 verplaatst naar IJsland, Marokko bleek toen immers niet veilig genoeg te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze nog een keer het risico willen lopen een deel van de serie op het allerlaatste moment opnieuw te moeten plannen. Dat verklaarde vorig jaar ook de knulligheid van de opdrachten in IJsland, terwijl de opdrachten in Spanje veel beter uitgevoerd en uitgedacht waren.
Ik verwacht niet dat WIDM naar Egypte zou kunnen gaan. Ik ben zelf in Egypte geweest voor een duikvakantie; de kust is nog redelijk te doen, maar het vaste land wordt echt afgeraden hoor (zeker Caïro, maar ook de woestijn met prachtige locaties als de Coloured Canyon en het Catharinaklooster zijn momenteel erg gevaarlijk). Al zou ik het wel super vinden als ze daar een keer naartoe zouden gaan.
Griekenland vind ik ook een geweldige locatie, maar je komt daar echt op elke straathoek Nederlanders tegen. Bijna alle mooie locaties (ik heb een erg uitgebreide studiereis gemaakt langs allemaal obscure plaatsjes) zijn vol met Nederlanders.
In ieder geval hoop ik op een warm land, dat vind ik toch altijd wat sfeervoller dan de koude locaties (die worden al snel zo grauw, denk aan IJsland en Canada). En stiekem vind ik het ook veel leuker om de BN-ers in t-shirt rond te zien lopen dan in winterjas.