Zoals ik al van plan was, vandaag maar eens berekend hoe Kees afsteekt tegen de andere mollen. En hij komt prima uit de bus. 5e vlak achter Dennis, Milouska en Elise en met een aardige voorsprong op de rest. Vooral het aantal effectieve molacties van Kees is ongekend hoog. (ik tel er 14). Onder effectieve molacties versta ik acties waarbij door direct toedoen van de mol zelf geen of minder geld in de pot komt. Dus een actie als "Tim" roepen bij het dictee tel ik niet, want dat is indirect.
De mollen die boven Kees eindigen. (George, Milouska, Dennis en Elise) scoren vooral hoger omdat ze minder lang verdacht werden door medekandidaten en een groter aandeel hadden in het niet verdiende geld.
Per criterium krijgt de best scorende mol steeds 13 punten en de slechts scorende mol 1 punt. Enige uitzondering is het aantal effectieve molacties. Daar neem ik gewoon dat aantal over. (nadeel van deze methode is wel dat elk jaar de verschillen tussen de toppers en de floppers lager worden en dat de prestaties van een nieuwe mol 2 andere mollen van plek kunnen laten wisselen)
De criteria + wegingsfactor:
- Gewonnen pot (1x). 'Top': Inge, 'Flop': George
- Percentage van de maximale pot dat gewonnen wordt (1x). Top: George, Flop: Jon
- Bedrag wat niet in de pot komt (1x). Top: George, Flop: Jon
- Bedrag niet in de pot door de mol (1x). Top: George, Flop: Inge
- Percentage niet in de pot door de mol (3x). Top: Milouska, Flop: Inge
- Aantal effectieve molacties (3x). Top: Kees (14x). Flop: Inge (2x)
- Verdenkingen (3x) Top: Dennis, Flop: Anne-Marie
Scores Kees:
- Gewonnen Pot: 17120 (2e)
- Percentage gewonnen: 30,68% (6e)
- Bedrag niet in de pot: 38680 (8e)
- Bedrag niet in de pot door de mol: 9480 (8e)
- % Niet in de pot door de mol : 24,51% (8e)
- Aantal effectieve molacties: 14 (1e)
- Verdenkingen door medekandidaten (8e)
Totaalscore:
1. George 133
2. Milouska 123
3. Dennis 121
4. Elise 120
5. Kees 110
6. Yvon 100
7. Deborah 90
8. Patrick 89
9. Nico 83
10. Annemarie 74
11. Jon 65
12. Inge 65
13. Kim 43
Conclusie: Kees staat vooral hoog door een ongekend hoog aantal effectieve molacties. Wel komt hij op een aantal andere criteria net te kort om aan te sluiten bij de absolute top.
Zie verder de excel in de bijlage
Als ik trouwens op smaak zou kiezen wat ik zelf leuke mollen vindt en minder op dergelijke harde criteria, zou ik Kees boven Elise op de 4e plek zetten.
T blijft weliswaar appels met peren vergelijken, maar zo probeer ik het toch zo eerlijk mogelijk te doen zonder persoonlijke voorkeuren teveel invloed te laten hebben.
(edit: ik kan geen excellage van 16KB toevoegen omdat de uploadmap vol zit volgens de site. De exceltoelichting moet ik dus even schuldig blijven)