Ik ben toch erg benieuwd naar jouw definitie van 'effectieve molsactie' dan Qper want ik herinner me écht iets anders..
Onder 'effectieve molacties' reken ik acties waarbij
door direct toedoen van de mol zelf er geen of minder geld in de pot komt of zelfs geld uit de pot gaat.
Dus niet
- Een andere een fout laten maken (bijv 'Tim' roepen bij het dictee door Kees)
- Profiteren van een nepmol (aantal voorbeelden van Art/Patrick)
- Niks doen omdat het toch wel mis gaat (Anne-Marie onder aan de trap)
Maar wel:
- Geld weggooien (bijv Dennis op het cruiseschip)
- Geld uit de pot jatten (George 2x)
- Geld verduisteren (bijv de 2e koker in de winkel die Kees heeft verduisterd)
- Een opdracht laten mislukken door actief te saboteren (bijv Kees in het postkantoor)
- Geven van foute of onduidelijke instructies waardoor een opdracht mislukt (Dennis, Pinata's)
- Een opdracht expres niet of buiten de tijd halen (Patrick, touwbrug)
- Fout beantwoorden van vragen voor geld (diverse voorbeelden)
Het gaat mij trouwens totaal niet om de hoogte van de bedragen die uit de pot gaan of worden misgelopen. Een klein bedrag van 200 euro weggooien door Kees tel ik ook gewoon als een effectieve actie. De mol doet het zelf en het komt niet in de pot. Ook het verkeerd leggen van een blok bij de puzzelroute tel ik mee. Had Kees dat niet gedaan, hadden ze hier zowaar nog 430 euro meer verdiend.
Volgens mij heb ik bij Jon het volgende meegeteld destijds:
- Dwarsliggen in vrijstellingsonderhandeling met Dennis (kostte 1000 euro als me er niet uit kwam)
- Theater: Zoveel mogelijk onjuiste woorden roepen (opdracht niet gehaald)
- Telefooncellen: Zoveel mogelijk muntjes verspillen (overgehouden muntjes leverden geld op)
- Reuzenrad: Aantekeningen vol kliederen terwijl men al dicht bij het juiste antwoord zat (niet gehaald)
- Trein: 200 euro weggooien
- Petra: Toeristen terugroepen voordat de foto genomen is (opdracht niet gehaald)
- Supermarkt: Belgisch item onder Duitse vlag leggen (elke fout kost 100 euro)
- Geblindeerde auto's: Rondjes laten rijden: (niet gehaald)
Dat zijn 8 acties waarbij Jon er eigenhandig voor gezorgd heeft dat er geen of minder geld in de pot kwam.