Ik kan vanavond de hele tijd online zijn. Morgenavond heb ik bezoek maar als ik zeg dat ik op een bepaald tijdstip even een puzzel moet versturen, kan ik dat wel tussendoor doen. Het versturen kost maar een paar minuutjes. Ik kijk het dan wel na als je het opgestuurd hebt.
Het wordt dus KD. versus Bjorrn.
Jullie gaan twee puzzels moeten doen. In de ene moeten jullie stallen bouwen en in de andere struisvogels bij bomen zetten.
Het stallen bouwen is gebaseerd op de logische puzzel Battleship (of Zeeslag).
Je krijgt deze stallen:
Die stallen moet je in de wei plaatsen. De wei is een raster van vakjes.
De stallen liggen horizontaal of verticaal, maar ze raken elkaar nergens, ook niet diagonaal. De cijfers naast en onder het diagram geven aan hoeveel delen van een stal zich in de betreffende rij of kolom bevinden.
Je kan op deze site al oefenen.
Struisvogeltje-boompje is gebaseerd op tentje-boompje.
De wei is volledig volzet: boven naast of onder elke boom staat één struisvogel. De struisvogels raken elkaar niet, ook niet diagonaal. De cijfers naast en onder het diagram geven aan hoeveel struisvogels zich in de betreffende rij of kolom bevinden.
PS: een struisvogel kan 2 bomen "raken" in het raster. Maar hij wordt dan maar aan één boom gelinkt. Aan de andere boom moet in dat geval dan nog een andere struisvogel gelinkt worden.
Dat kan je hier al oefenen.
Of ik heb ook al een voorbeeldje gemaakt hoe het met struisvogels zou werken:
In de bovenste rij moeten er dus 2 struisvogels komen, in de andere rijen telkens één.
In de 1e, 2e, 3e en 4e kolom moet telkens ook maar één struisvogel staan en in de 5e moeten er 2 staan.
Oplossing:
Zoals je ziet raakt die struisvogel rechtsboven in de hoek 2 bomen. Maar hij wordt enkel gelinkt met de boom links ervan. De boom onder hem is gelinkt met de struisvogel die daar onder staat.
De struisvogels raken elkaar dus niet aan en worden ook niet diagonaal met een boom gelinkt.