En vooral ook,
begin bij jezelf. Je kunt nog zo boordevol goede ideeën zitten; als je er niets mee doet, verandert er ook niets (of zoals singer/songwriter Frank Hamilton mij geleerd heeft: "Take action, for your intentions will not go down in history.").
Verder geloof ik wel in de macht van de massa: als veel mensen iets willen of juist niet meer willen én daar ook naar handelen, is het mogelijk bedrijven/de overheid te dwingen zich aan te passen. Een voorbeeld is Buckler, het biermerk wat door toedoen van Youp van 't Hek over de kop is gegaan. Mensen besloten massaal dat product niet meer te kopen, het bedrijf ging failliet.
Een ander voorbeeld: in Frankrijk is een actiegroep bezig etenswaren te labellen met informatie over de hoeveelheid CO2 die vrij is gekomen bij de productie en het vervoer ervan. Als mensen er dan voor kiezen hun ecologische voetstap te verkleinen, dwing je bedrijven daarmee om hun productieproces duurzamer te maken of afzetmarkten dichter bij huis te zoeken.
Wat er volgens mij voor nodig is om mensen zover te krijgen: ten eerste bewustwording, ten tweede de juiste tools (in dit geval de labels). Dus maak mensen bewust en bied ze het gereedschap om hun gedrag te veranderen. Als je genoeg mensen weet te raken, kun je wat bereiken.
[/laptekst]