Door naar onze eerste gast: Welkom Maxwest!
Hallo! Een eer om hier te zijn!
- Voor de mensen die het nog niet weten: Welke opleiding doe je? En wat hoop je hier later mee te gaan doen?
Ik doe een universitaire opleiding Technische Bedrijfskunde. Heel simpel gezegd is dat een een mix tussen bedrijfskunde (met vakken als arbeidpsychologie en strategie enzo), research (Hoe zet je een onderzoek op, wat kun je uit de data halen), wiskunde (statistiek, kansen, dat soort dingen) en in mijn geval informatica (data-analyse, simulatie van bedrijfsprocessen). Dat laatste komt door de keuzeruimte die in mijn bachelor zit. Daarnaast doe ik nog een Honors track in Big Data, het verzamelen en analyzeren van enorme hopen data. Daar zijn we nu met een bedrijf mee aan ge gang om te kijken of we iets voor hun kunnen betekenen.
Wat ik er later mee hoop te gaan doen.... Nouja, de enige voorwaarde die ik eigenlijk heb voor mijn latere werk is dat ik niet een
corporate tool wil gaan worden. Ik wil erg graag mensen helpen. Het liefste zou ik dus mijn talenten te werk zetten bij een non-profit. Ik denk dat wij, ondanks alle tegenspoed, het nog steeds 100.000x beter hebben dan de meeste mensen op aarde, en dat vind ik eigenlijk onacceptabel. Daar zou ik dus graag mijn tijd in steken
- Wat was je hoogtepunt van 2015?
Ik denk toch wel het halen van mijn Propedeuse binnen één jaar. En dat nog Magna Cum Laude (gemiddeld > 7.5). Dat was wel echt een moment om trots op te zijn. Daarnaast waren een boel kleine momenten ook erg leuk, zoals het ontmoeten van een aantal mensen in het echt, en een concert dat ik in december heb gegeven met Wibi Soerjadi.
- Ik weet dat je fan bent van anime. Waar komt deze obsessie vandaan? Wat is je favoriete anime?
Nouja, obsessie obsessie... Twee jaar geleden was het een obsessie, toen kon ik geen gesprek hebben zonder over anime te beginnen. Nu kijk ik nog maar 1/2 afleveringen per week, soms iets meer. Ben er dus een beetje "uitgegroeid" zeg maar
Het is begonnen doordat ik al wat mensen kende van een old Nintendo forum, die daar nogal in geïnteresseerd waren en mij vaak pushten om een serie te beginnen. Dat heb ik pas gedaan toen Attack on Titan uitkwam, in de zomer van 2013, en dat werd echt een enorme hit. Vanaf daar is het uitgegroeid. Ik denk dat ik vooral tot anime aangetrokken was omdat het heel unieke verhalen kon vertellen, zonder vast te zitten aan acteurs en sets. Beetje dezelfde reden waarom ik cartoons vaak geweldig vind.
Mijn favoriete serie.... Dat is echt heel lastig. Als ik zo kijk naar mijn lijst springen er drie series uit: Fate/Zero, Noragami en Daeth Parade.
Fate/Zero gaat over zeven magiërs in de moderne tijd die elk een historisch figuur tot leven wekken om de Heilige Graal te winnen. Klinkt heel raar, fantastische uitvoering.
Noragami gaat over een god (Yato) die kleine klusjes moet doen voor 5 cent, zodat hij niet in de vergetelheid raakt en verdwijnt. Is voor de helft erg silly, voor de andere helft enorm serieus.
Death Parade faar over een "arbiter" die moet beslissen of mensen naar de hemel of naar de hel gaan. Om dit te doen stopt hij ze in enorm stressvolle situaties en bekijkt hij hoe ze zich gedragen.
Beetje een running theme dus: unieke ideeën, enorm "rare" setups, maar na één aflevering ben je meestal al hooked
- Wat voor soort muziek luister je het liefst naar?
Ik luister vanuit mezelf niet enorm veel naar muziek, ik kan bijvoorbeeld niet studeren met muziek op. Als ik op de fiets zit heb ik een afspeellijst met vooral soundtracks, van anime, games, cartoons, tv-series, wat dan ook. Ik kan van elke soort muziek wel genieten, maar de muziek waar ik van houd brengt bij mij bepaalde herinneringen omhoog die te maken hebben met dat spel/die serie. Wat dat betreft houd ik ook het meeste van een beetje up-beat muziek, waar je compleet hyped van wordt.