Betrouwbaar ja, maar naar vermoeden ook een destabiliserende factor in het team. Ik heb het vermoeden dat Kees koos voor teamspirit boven tactiek (wat op zich al een tactische zet kan zijn). Persoonlijk vind ik dat heel aangenaam, een speler die het tactische en het sociale beide juist weet te doseren. Met dat ene uurtje iedere week is het voor ons moeilijk te zien of dat ook is dat er gebeurd, maar het lijkt er voor mij wel op.
Ter illustratie, ik denk dat ER 2011 die dosering ook goed had (al kan het natuurlijk de montage zijn die die indruk geeft). Vanaf dag 1 was er sprake van allerlei vormen van stemafspraken, maar het heeft de sociale sfeer eigenlijk nooit verpest/in de weg gestaan, niet lang iig. Zo was Jochem waarschijnlijk het meest sportieve slachtoffer van een complot in ER ooit. Een scherp contrast met bijvoorbeeld ER 2008, waar het spel (lees vergaand bedrog) van Hans en Yin de sociale sfeer volledig om zeep hielp; of ER 2005, waar de ideeën van Carl en John over Esthers positie in het spel het persoonlijke element volledig verdrongen.