Welke (financiële) consequenties heeft het als een kandidaat, al of niet vrijwillig, uit de Expeditie stapt?
Er zijn daar verschillende dingen over te vinden op internet:
- De bekende kandidaten uit Expeditie Robinson krijgen altijd geld mee naar huis, zelfs als ze vroegtijdig opstappen. Dat zegt Patrick Martens, deelnemer in de vorige serie, in Weekend. Hoeveel wordt betaald, mag Martens niet zeggen. “Hoe verder je komt, hoe meer je verdient. Als je de samensmelting haalt krijg je een zeker bedrag, en daarnaast krijg je per uitzending een bedrag. Die bedragen zijn geheim. Als je er eerder uit gaat of zelf opstapt, krijg je startgeld. Je krijgt altijd betaald.“ (ging over ER 2011, geloof ik)
- Glamora over deze ER: Voor deelname aan de expeditie krijgt iedere deelnemer 10.000 euro startgeld. Zit je er de laatste twee afleveringen nog in, dan krijg je per aflevering 1.000 euro extra, 1.000 of 2.000 euro's dus. De winnaar beurt zoals bekend 50.000 euro. Vrijwillige opstappers krijgen een boete van Sixt, die moeten 1.000 euro aftikken per (finale)aflevering dat ze niet meedoen. Even rekenen: rapper Negativ, de man die na 3 dagen vrijwillig vertrok zou zomaar eens de slimste deelnemer kunnen zijn. Hij mist weliswaar 3 afleveringen (kosten: 3.000 euro) en houdt dus 7.000 euro van zijn startgeld over. Omgerekend 2.333 euro per dag.
Er worden ook wel startbedragen genoemd van tussen de 10.000-25.000 en €2.000 per week dat je in de expeditie zit. Ik neem aan dat ze dan de echte weken dat je daar zit bedoelen en niet de weken dat het op tv komt.
Hoeveel weken is het? 6 ofzo? Dan heb je dus 10.000 als start, 12.000 als je tot en met de finale meedoet en als je dan wint nog eens €50.000. €72.000 in totaal. Waarschijnlijk vergeet ik nog iets maar toch nu al een leuk bedrag. En zelfs als je opgeeft verdien je bovenmodaal. Maar dit is alleen voor Vips, niet voor onbekenden.