Net als bij oranje, jullie eilandraad uit het verhaal geknipt:
Eilandraad:
Schulz:' Welkom team blauw bij de eilandraad. Jullie verloren de sportproef van Paars en nu moeten jullie iemand wegstemmen. Maar eerst nog even wat vragen voor jullie. Robbieazerty, jij houdt je vrij stil op het kamp. Sowieso lijkt dit kamp het 'stille kamp'. Hoe komt dat'? Robbieazerty:' Ik denk dat we op dit kamp met rustigere personen zitten dan de andere kampen. Meer introverte persoonlijkheden en meer harmonie. Voor mezelf, ik zit nog niet helemaal in de proeven zoals eerder. Maar we blijven gewoon doorgaan'. Schulz:' Iemand die wel opvallend aanwezig is, Stella...'. Stella onderbreekt Schulz:' Ik kan niet stilzitten nee. En je gaat nu vragen waarom, nou omdat ik op tv ben! Ik heb nog nooit beter gevoeld, mijn droom komt uit. Samen met al deze super lieve mensen'. Schulz:' Oké, dat was niet de vraag maar ik heb je nu alweer genoeg gehoord. Kira, je hebt naast het spel nog een ander doel, hoeveel denk je al afgevallen te zijn'? Kira:' Het voelt heel raar, maar volgens mij zijn er al wat kilo's af ja. Misschien al wel 5'? Schulz:' Laten we gaan stemmen'.
Schulz:' De stemmen zijn geteld. Laten we maar over gaan op het tellen dan. De eerste stem is voor Shannia en Stella. De tweede stem is voor Shannia en Stella'. Stella trekt wit weg en zegt zachtjes:' Nee'. Schulz:' De derde stem is voor Jay en Kira. De vierde stem is voor Shannia en Stella. Evenals de laatste stem'. Stella begint hard op te snikken. Shannia:' Het is niet anders'. Schulz:' Jullie verlaten de expeditie, neem afscheid'. Shannia en Stella nemen afscheid in tranen en het team zwaait ze uit. *Flashback* Ldhmolletje:' Laat Stella maar terug gaan naar haar nagellakjes en lippenstift'. Bente:' Jammer voor Shannia maar Stella moet echt weg'. Shannia:' Ik stem op degene die het minste bijdragen Jay en Kira'. Stella:' Ik vind het jammer dat we moeten stemmen maar inderdaad'. *Flashback*