Oh en uiteraard net toen ik dat besloten had, deed de spellenwinkel in Turnhout een solden stunt: Tapestry 23,50 euro goedkoper!!
Volgens m'n spellenwinkeldude is Viticulture overigens ook onwijs goed - en zeker ook nog eens voor 2 personen.
..ik wil alles van Stonemaier..
Wat betreft het eerste: Is er iemand wellicht geïnteresseerd in "het Magische Labyrint"?
Zou ik even met Starlight moeten overleggen.
ivm house rules: ben ik zelf niet zo'n voorstander van. De maker van het spel heeft het spel meer dan 100 keer geplaytest met verschillende mensen en regelmatig aangepast. Er wordt nogal snel geroepen dat iets overpowered is na 1 of 2 keer spelen, maar ik denk dat professionele speluitgevers daar heus wel bij één van de 100 playtest bij nagedacht heeft.
Als je bij Wingspan de juiste kaarten hebt om een engine te bouwen waarbij je lekker veel eieren kan leggen als je de kaarten activeert, wordt je met deze house rule wel gestraft.
Maar desalniettemin is het jullie spel en beslist ieder uiteraard zelf wat ze met hun spel doen.
Ja & nee.
Als in, meestal ben ik het hiermee eens, maar in dit geval niet.
Ik heb hierover ook een serie topics op BoardGameGeek over gelezen, en de meningen zijn overwegend als volgt:
- Ja, het is broken, en dat is stom.
- Ja, het is broken, maar dat is niet erg, want iedereen kan er gebruik van maken. Counter-point: als iedereen zijn laatste grofweg 4 beurten gebruikt om alleen eieren te pakken, dan vinden wij dat speltechnisch niet leuk, interessant of toepasselijk. Het is weliswaar fair voor alle spelers, maar niet leuk. Dat is toch waarom je speelt. Dit is echter een kwestie van smaak.
- Nee, het is niet broken, want er zijn betere strategieën mogelijk.
Dat laatste klopt. Maar alleen als je je de rest van het spel bouwt om 1 ultieme engine in de waterlane te bouwen. Daar moet je dan zuiver vogels hebben die precies de juiste abilities hebben. Oftewel, je moet eerst uitzoeken welke vogels bij de strategie horen, dan die verzamelen, spelen, verder niets in die lane, en dannn heb je een betere engine.
Oftewel, dat is alleen een strategie voor expertspelers, en vereist een beetje geluk (en andere spelers die niet die specifieke vogels wegkapen).
In alle andere situaties (als je niet een geoptimaliseerde engine hebt gebouwd, of als je niet een expert bent die exact alle kaarten & de juiste strategie kent), dan is eieren rapen efficiënter in de laatste beurten. Het is altijd een
zeer winstgevende back-up-optie.
Oftewel, voor expert spelers is het
niet een goede huisregel. Voor elke andere situatie waarschijnlijk wel.
De andere huisregel die ik zou gebruiken is bij Scythe, als ik dat zou hebben. En dat is dat Rood/Rusviet enigszins overpowered is. De huisregel is dat rood z'n ability niet mag gebruiken zodra hij een factory-kaart heeft. Een alternatieve versie is dat dit alleen geldt voor de factory-kaart.
Ook een huisregel die van BoardGameGeek vandaan komt, volgens mij zonder veel weerwoord, en destijds een huisregel die mister Stonemaier overnam.
Die ontdekten we tijdens de spelletjesweek waar ik als Rusviet met Starlight, Elise, en Daisy speelde. Ik kon de factory ability spammen, dat hadden ze letterlijk niet kunnen voorkomen, and the game wasn't even close.