Ik vind het niet onsportief.
Ten eerste is het allemaal binnen de regels van het spel verlopen. Sterker nog, de spelregels voorzagen in tactische spelletjes (sterkste/zwakste schakel) Daarbij ga je voorbij aan het feit (dat ik eerder noemde) dat Mark ook tactisch heeft gespeeld (zoals in een flashback was te zien in afgelopen uitzending)
Ten tweede is in de sport tactiek een manier om je tegenstander te verslaan. Daar waar je niet kan winnen van een ander, probeer je zijn zwakke punt uit te spelen. En het zwakke punt van Mark is dat het een solist is, geen teamplayer. Dat is ook de reden dat hij buiten het groepje viel, buiten het feit dat hij fysiek de sterkste is en de anderen zich niet als makke lammetjes naar de slachtbank gevoerd wilden worden. Dan moet je toch iets verzinnen om zo'n sterke speler uit te schakelen.
Nogmaals, in mijn ogen niks onsportiefs aan.
Binnen de kaders van de spelregels van deze editie EP-2014 is het niet onsportief. Daarmee heb je helemaal gelijk. Dat zeg ik ook niet in mijn post. (ondanks, dat mijn persoonlijke mening is, dat het 'sterkste/zwakste-schakel' een miskleun van de eerste orde is m.b.t. EP)
Wat ik zeg: Mark probeert alle mogelijkheden om de ééndracht van de drie te verzwakken, inclusief morele en/of sportiviteits-argumenten, of die valide zijn of niet, of ze waar zijn of niet, medelijden opwekken of niet.
Je kunt beweren, dat dit gezeur is, enz. Hij grijpt op zijn manier ook elke mogelijkheid om de uitkomst in zijn voordeel te beïnvloeden
Binnen de regels is dit allemaal geoorloofd. Uiteindelijk staat hij waar hij staat en dat is in de finale.
Ook al was Mark een team-speler, dan nog hadden de anderen een blok tegen hem gevormd. Het solist-argument wordt, m.n. door Esther en Curt, aangegrepen om zichzelf vrij te spreken van schuldgevoelens. Ook het argument van Tim, dat Mark het ook deed, was niet erg sterk, omdat hij en Esther zich allang hadden verenigd, eigenlijk vanaf het allereerste begin.
Het was eerder zo, dat de zwakke vogeltjes, Chaffa en m.n. Leonie zich vooral aan Mark vastklampten.
Daarnaast werd Mark door de programma-leiding ook iedere keer gekoppeld aan zwakke spelers in 'het andere team'. Er is dus ook bewust op aangestuurd om tot een situatie te komen van 'Mark vs. de rest'.
Naast zijn fysieke overwicht, is hij véruit de sterkste op mentaal vlak. Hij is niet kapot te krijgen.
Wat dat betreft fietst hij fluitend, met 2 vingers in de neus, om iedereen heen.
Vooral hierdoor is hij voor mij, nú al, de ultieme winnaar.
De archetypische Held, die doorbikkelt, ongeacht welk obstakel hem voor de voeten wordt geworpen door tegenstanders, omstandigheden of het (nood)lot.