Dat is ook een beetje wat je krijgt als het hele seizoen rondom het spelletje van dat soort types gemonteerd wordt. Vallen ze weg, dan valt de show in duigen. Ik snap (nog steeds) niet waarom de productie de keuze heeft gemaakt op dat ene aspect van het spel vrijwel alle nadruk te leggen, en alle andere aspecten nagenoeg buiten beschouwing te laten. Ik vond Sef en Geza vervelend vanwege hun kijk op het spel, maar ik heb niet echt genoten van deze expeditie vanwege deze keuze van de productie.
Expeditie Robinson gaat over overleven, met name sociaal.
Liegen en bedriegen zijn zo ongeveer de meest effectieve sociale overlevingsmechanismen.
Vrijwel iedereen liegt tegen zichzelf, uit bescherming tegen pijnlijke waarheden.
En, opdat niet iedereen over mij heen gaat vallen
, BIJNA iedereen liegt naar elkaar toe, voornamelijk uit opportunistische overwegingen. Kost weinig zweetdruppels en levert relatief veel voordeel / winst op.
Waarom zou dit geen onderdeel van ER moeten/mogen zijn?
Mij stoort veel ernstiger het enorme verschil in niveau tussen de deelnemers.
- 2 opgevers, waarmee een enorme kwalijke invloed is gekomen op het verdere verloop. En de productie, die daar incapabel mee omgaat. En daarnaast was Paulien ook geen doorzetter.
- 1/3 fysiek uiterst zwakke deelnemers en daardoor bij voorbaat al incompetent om de hele rit uit te zingen. Waardoor ik soms niet het gevoel kan onderdrukken, dat ik naar een freak-show heb zitten kijken.
Met psychologen hebben ze allang de karakters van tevoren in kaart gebracht en kunnen ze de uitkomsten al redelijk goed voorspellen. Dit is allemaal voor het effect & voor de kijkcijfers.