Makers: 3 miljoen kijkers Wie Is de Mol? haalbaar
Donderdag begint een nieuw seizoen Wie Is de Mol? De vorige reeks is het best bekeken tot nu toe met gemiddeld 2,1 miljoen kijkers. Maar de koek is nog lang niet op, denken de makers Anton Jongstra en Rick McCullough. “De kijkcijfers zijn prachtig, maar 3 miljoen kijkers moet gewoon lukken!”
De makers leggen de lat elk jaar hoger, tot groot genoegen van kijkers en kandidaten. Over het nieuwe seizoen zegt McCullough: “Het spel is harder en scherper dan ooit gespeeld.” Collega Jongstra vult aan: “Je merkt gewoon dat met elk seizoen de nieuwe kandidaten meer uitgezonden materiaal hebben om te bestuderen.”
Ook visueel gaan ze steeds verder. “Het liefst schiet ik elke scène op een andere locatie. Het kan gewoon nog beter. (…) We zitten boven de standaard van Nederland”, zegt McCullough in het AD. “En toch wil ik nog tien stappen omhoog. Ja, De Mol heeft mooie beelden, maar we zijn nog geen Planet Earth.”
Belangrijk onderdeel van Wie Is de Mol? zijn de opdrachten. Die komen tijdens het maken van een seizoen als vanzelf. “Vaak zijn de locaties belangrijke inspiratiebronnen. In Reykjavik staat ergens afgelegen een huis waar Reagan en Gorbatsjov in 1986 onderhandelden over het einde van de koude Oorlog. Dan bedenk je dus een onderhandelingsspel. Belangrijk is een goede afwisseling van grote, spectaculaire opdrachten en heel kleine”, weet Jongstra.
“We weten inmiddels zelf wat wel en niet werkt. Een leermoment was ooit een waardeloze opdracht in Japan. Iets met een brut en een helikopter. Die was zo ingewikkeld, dat we het op een gegeven moment zelf ook niet meer snapten. Een goede opdracht is meteen helder.”
Voor 2014 is er dus weer budget gevonden om een seizoen Wie Is de Mol? te maken, toch is de toekomst van de kijkcijferhit bij de publieke omroep niet gegarandeerd. “As we door bezuinigingen naar een commercieel station moeten? Dat betekent het einde van het programma”, stelt Jongstra. “We krijgen daar nooit die vrijheid die we nu hebben waardoor het zo succesvol is en blijft. Een programma maken naar de wensen van de kijker is lariekoek. Ik blijf het maken voor mezelf, ik zie wanneer het goed is of niet. Ik moet er zelf kippenvel van krijgen.”
Stukje overigens afkomstig van Zappen