Uit een groot landelijke dagblad:
Met de aftrap van het veertiende seizoen Wie is de Mol? vanavond is het gedoe eromheen inmiddels misschien wel onevenredig gegroeid ten opzichte van het AVRO-programma an sich. De harde kern van moljagers ziet dat iedere kijker nu de tools krijgt aangereikt om heel erg aan de gang te gaan met het ontmaskeren van de valsspeler.
De afgelopen twee jaar keken ruim twee miljoen mensen naar de start van een nieuw seizoen Wie is de Mol? en de finale tikte vorig jaar zelfs bijna de 2,6 miljoen aan. Een aanzienlijk - en bovenal groeiend - aantal voor een programma dat sinds 1999 eigenlijk steevast hetzelfde scenario volgt: tien kandidaten proberen in een afvalrace vol (ingewikkelde) opdrachten te bepalen wie van hen de mol is. Ondertussen probeert die mol deze opdrachten te saboteren en het te verdienen geld uit de pot te houden.
Aantrekkingskracht
De aantrekkingskracht zit ‘m onder meer in het zelf meespelen. Door de jaren heen is een groeiende groep hardcore-kijkers ontstaan die bij de koffieautomaat, aan de eettafel, via social media en op forums speculeren, puzzelen en codes proberen te kraken. En dat elf weken lang. De komende reeks donderdagavonden bestaat uit het noteren van vermeende aanwijzingen, terugkijken van fragmenten die een tipje van de molsluier zouden oplichten en het uitwisselen van inzichten.
De marketingmachine achter Wie is de Mol? begrijpt dat. Na de finale van het seizoen is er de fandag waar de kandidaten aangeraakt kunnen worden, inclusief veiling waar voorwerpen uit de afgelopen serie gekocht kunnen worden. Het vuurtje is dan al ver van tevoren aangewakkerd door diezelfde kandidaten in etappes, reeds enkele maanden vóór de eerste uitzending, bekend te maken.
Nu al verdacht
Het speculeren over wie de mol dan is, begint dus al vroeg. Zonder enige substantiële aanleiding wordt voor de eerste uitzending al gestemd op de meest verdachte kandidaat. Daarbij valt op dat de vrouwen de meeste argwaan oproepen: presentatrice Sofie van den Enk en de actrices Jennifer Hoffman en Susan Visser maken blijkbaar een weinig betrouwbare indruk.
Daphne Bunskoek, ook al uit het tv-vak en schrijfster/columniste Aaf Brandt Corstius complementeren het vijftal aan vrouwelijke kandidaten. Dan de mannen: Freek Bartels (musicalster), tv-man Maurice Lede, Owen ‘Koefnoen’ Schumacher en acteur Tygo Gernandt. De AVRO schuift de eigen Radio 2-presentator Jan Willem Roodbeen als nummer vijf naar voren.
Handreiking naar de snel verveelde kijker
Als het spel eenmaal op de wagen is hebben de fans sinds twee jaar dan ook het tweede scherm: een slim en trendy element dat inspeelt op het kijkgedrag waarbij gepaard gaat met het checken van smartphone of tablet. “Dit is vooral voor de snel verveelde kijker”, aldus de AVRO bij de introductie. Want wie niet fanatiek is in het ontmaskeren van de mol wil nog wel eens afhaken bij de soms wat ingewikkelde opdrachten.
Op het tweede scherm is MolTalk te volgen (voor- en nabeschouwing) waar oud-deelnemer Arjen Lubach complotten en theorieën bespreekt en input van de fans verwerkt. Die input komt onder meer uit een nieuw speeltje: de Wie is de Mol? app. Een ander volkomen nieuw marketingtrucje is het Molboekje met onder meer “tips en tricks” waar je als kijker al je notities in kwijt kunt. Wel eerst even lid worden van de AVRO.
De eerste uitzending
Wie is de Mol? 2014 is dus al enige tijd in de warming-up. Na de eerste quotes van kandidaten en een sneak preview van één minuut was er gisteravond de onderhoudende Niets is wat het lijkt terugblik op dertien seizoenen van het programma.
Vanavond dus echt de eerste ontlading van de zo zorgvuldig opgebouwde spanning. Nederland 1, 20.30 uur.