Even tussen ons: Is dit hier al gepost? Van 26 maart. Zappen.blog.nl
NPO-bestuur: WIDM en Boer Zoekt Vrouw niet schrappenAls het aan de Raad voor Cultuur ligt, is amusement straks geen pijler meer binnen de publieke omroep. Dat komt volgens NRC Handelsblad naar voren in het advies dat de Raad morgen uitbrengt aan staatssecretaris Dekker (Media). Als dat advies 1-op-1 wordt opgevolgd, betekent dat het einde van een programma als Wie Is de Mol? binnen het publieke bestel. Een doorstart bij de commerciële zou het lot van WIDM zijn. Maar het bestuur van de publieke omroep wil daar niets van weten. “Wij zijn gekke henkie niet!”
Hoe zit het ook alweer? Dekker heeft de Raad voor Cultuur gevraagd om een advies uit te brengen over de toekomst van het publieke mediabestel, net zoals hij onderzoek laat doen naar alternatieve inkomsten voor de publieke omroep en een grotere rol voor regionale omroepen. Rond de zomer komt Dekker dan met zijn visie, die na debat mogelijk leidt tot een wijziging van de Mediawet.
NRC Handelsblad sprak al met betrokkenen en daaruit komt naar voren dat het advies de kerntaken nieuws, kinder-tv, cultuur en levensbeschouwing voorschrijft. Elk publiek net krijgt vervolgens een hoofdredacteur die omroepen maar ook buitenproducenten laat pitchen op tijdsloten, het beste voorstel wint.
Amusement en sport
De krant schrijft: “Geen amusement meer, hoogstens als ‘vehikel’ om de burger te verheffen. Sport mag eventueel blijven, maar niet voor elke prijs. Dus geen Eredivisie meer voor 20 miljoen, en geen Wie Is de Mol?.”
Henk Hagoort en Shula Rijxman, beiden lid van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep, laten in de krant weten niets te zien in het schrappen van amusement. “Als we moeten bezuinigen, doen we dat op amusement en niet op nieuws. Maar dat wil niet zeggen dat we amusement laten liggen”, vertelt Hagoort. “Als we alleen de speerpunten zouden doen, dan zouden we alleen een exclusief clubje bedienen.”
Wel stellen de bestuurders te gaan voor inhoudelijke programma’s, ook bij amusement. Rijxman: “In programma’s als Boer Zoekt Vrouw worden juist de kernwaarden van de publieke omroep uitgedragen, en uit onderzoek blijkt dat de kijkers die waarden er ok inzien.”
Boos
Ze stelt ook dat veel hits van de publieke omroep nooit bij de commerciële collega’s gemaakt zouden kunnen zijn. “Wie Is de Mol? kreeg bij ons de kans om rustig te groeien tot wat het nu is. Dat kan niet bij een commerciële zender.” Hagoort vult aan: “Ik kan hier zo boos over worden. Wij bouwen op Nederland 1 een breed podium, waarop we zo goed mogelijk de publieke waarden uitdragen. Dat wij met programma’s als DWDD en Pauw & Witteman 20 tot 25 procent van de kijkers weten te bereiken, daar zou heel Nederland dankbaar voor moeten zijn.”
Rijxman weer: “Neem nu DWDD College. Dat kan alleen bij de publieke omroep. Als ik bij een commerciële omroep zou komen met: ‘Ik wil een programma maken waarin een geleerde met een paar bollen op een tafel het ontstaan van het universum uitlegt’, dan kan ik meteen mijn tasje pakken want ik heb geen adverteerdersmodel bij me.”
Gekke henkie
Eerder is geopperd dat de publieke omroep zou kunnen dienen als een soort broedplek waar programmamakers van alles kunnen uitproberen. Als een format dan eenmaal succesvol is, kan een commerciële partij er mee door gaan. De NPO ziet daar niets in, verduidelijkt Hagoort. “We zijn gekke henkie niet. We geven niets weg. Wij zijn trots op onze successen.”
NRC Handelsblad vraagt de twee ook hoe ze tegenover hoofdredacteuren per genre staan, die straks de zendtijd op de publieke netten verdelen. Hagoort: “Ik doe niet mee aan modellen blazen. Wij zijn er wel voor dat er op die verschillende genres een visie wordt geformuleerd die de omroepen overstijgt.”