Auteur Topic: [KANDIDAAT] Freek Bartels  (gelezen 376565 keer)

Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #660 Gepost op: 28-02-2014, 11:56:58 »
Als Freek de mol is dan kan hij er sowieso vanuit gaan dat degene voor een groepsvrijstelling gaat. Bedenk wel dat je een keuze moet maken,  2000 in de pot en iedereen door inclusief jezelf. Als je niet de mol bent en je bent in aflevering 7 telt maar 1 ding en dat is naar de volgende aflevering gaan. Zeker met een groep als deze. Er zijn gewoon best veel mensen die als mol door kunnen gaan. Het is dat ik Tygo en Sofie eerder al te veel oprechte dingen heb zien doen waardoor ze voor mij geen mol meer kunnen zijn. Datzelfde had ik deze aflevering met JW overigens. Maar was dit de eerste aflevering geweest die ik zag zou mijn mollen lijst Freek, Tygo en Sofie zijn.

Maar Freek heeft gisteren weer een aantal acties erbij gehad waarvan ik denk dat hij toch wel weer de mol kan zijn. Denkende aan de mini opdrachten voor de windmolen. De enige die hij serieus mee deed was van het seconde tellen. En ja hoor hij mocht klimmen. Ook met het puzzelstukje. Susan heeft overzicht en als je een warrig verhaal vertelt dan weet je dat ze het overzicht kwijt raakt. Gevolg is dat zij meer verdacht wordt door bijvoorbeeld Sofie.

Dat was ook grappig want Freek begon erover dat het een stukje was van een plattegrond in zijn ogen. Daarom heeft Susan dan ook niet meer gedacht aan wat Sofie tegen haar zei. Verwarring is dus door Freek gezaaid. 

Offline Jaapie

• Forumlid
« Reactie #661 Gepost op: 28-02-2014, 11:59:15 »
Helemaal mee eens. Ook als kandidaat zou Susan ongetwijfeld voor de oranje topito gaan en waarschijnlijk ook de vrijstelling kiezen. Dat maakt het des te makkelijker voor haar.

Waar het mij om gaat is dat als Freek de mol is, hij deze opdracht met een (in mijn ogen) onnodig groot risico speelt. Voor Susan kan ik dit wèl makkelijk uitleggen als mol voor Freek niet. Het kan best zijn dat Freek de mol is en hier gewoon een foutje maakt natuurlijk. A la Patrick Stoof die Art terug roept als hij voorbij het vlaggetje met geld loopt: Joehoe Art, het geld is hiehier. En zo de opbrengst van de opdracht onnodig verdubbelde.

In ieder geval kan ik mij niet laten overtuigen dat het een slimme of simpel verklaarbare molactie was van Freek. integendeel. Misschien dat de Freek-verdenkers zichzelf proberen te overtuigen ipv mij. ;D

Mweh, van Susan was ik er meteen van uit gegaan dat zij voor een vrijstelling zou gaan. Zo'n groot risico vond ik het daarom niet. Zou wat anders zijn als bijvoorbeeld Tygo de oranje compleet kreeg. Die zie ik bijvoorbeeld nog wel voor het geld kiezen... Wat dat betreft kan ik best in Freek's actie komen. Zijn ruil met JW, waardoor JW bijna een complete topito had, vond ik daardoor vreemder als hij de mol zou zijn...

Offline Bruun

• Forumlid
« Reactie #662 Gepost op: 28-02-2014, 12:45:37 »
Zou wat anders zijn als bijvoorbeeld Tygo de oranje compleet kreeg.

Ik denk dat niemand voor het geld zou gaan. Ook Tygo niet. Als het er op aan komt, verkiest iedereen de zekerheid van een vrijstelling boven geld in een pot waarvan je maar 25% kans hebt om hem te winnen.

Offline Jaapie

• Forumlid
« Reactie #663 Gepost op: 28-02-2014, 12:47:20 »
Ik denk dat niemand voor het geld zou gaan. Ook Tygo niet. Als het er op aan komt, verkiest iedereen de zekerheid van een vrijstelling boven geld in een pot waarvan je maar 25% kans hebt om hem te winnen.

Ik acht bij iedereen de kans groot dat ze voor de vrijstelling zouden gaan inderdaad. Maar bij iemand als Tygo twijfel ik toch wel een beetje. Die zie ik nog wel eens gek doen en voor het geld kiezen. Al zou hij net zo goed toch voor de vrijstelling kunnen gaan hoor.

Offline Bruun

• Forumlid
« Reactie #664 Gepost op: 28-02-2014, 12:59:35 »
Ik acht bij iedereen de kans groot dat ze voor de vrijstelling zouden gaan inderdaad. Maar bij iemand als Tygo twijfel ik toch wel een beetje. Die zie ik nog wel eens gek doen en voor het geld kiezen. Al zou hij net zo goed toch voor de vrijstelling kunnen gaan hoor.

Toegegeven, bij Tygo zit natuurlijk wel een steekje los, dus die zou nog wel eens onverwacht uit de hoek kunnen komen. :)

Maar het punt dat ik wil maken is dat je Freek niet zomaar kunt afschrijven als Mol vanwege het feit dat hij Susan in de gelegenheid heeft gesteld om haar oranje Topo compleet te maken. Vanuit de menselijke psyche geredeneerd is de kans dat iemand voor het geld kiest in plaats van de vrijstelling vrijwel nihil. 

Offline G-root

• Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
« Reactie #665 Gepost op: 28-02-2014, 13:05:42 »
Ik acht bij iedereen de kans groot dat ze voor de vrijstelling zouden gaan inderdaad. Maar bij iemand als Tygo twijfel ik toch wel een beetje. Die zie ik nog wel eens gek doen en voor het geld kiezen.

Dit soort keuzes lijken me helemaal niet prettig, als je voor 't geld kiest, ben je meteen niet de Mol ...
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Jaapie

• Forumlid
« Reactie #666 Gepost op: 28-02-2014, 13:21:06 »
Toegegeven, bij Tygo zit natuurlijk wel een steekje los, dus die zou nog wel eens onverwacht uit de hoek kunnen komen. :)

Maar het punt dat ik wil maken is dat je Freek niet zomaar kunt afschrijven als Mol vanwege het feit dat hij Susan in de gelegenheid heeft gesteld om haar oranje Topo compleet te maken. Vanuit de menselijke psyche geredeneerd is de kans dat iemand voor het geld kiest in plaats van de vrijstelling vrijwel nihil. 

Mijn punt wat ik wilde maken is dat iemand als Tygo wel eens onverwachts uit de hoek kan komen en rare keuzes kan maken. Maar zoals het nu zich voordeed: Freek en Susan die samen eigenlijk de topo voor Susan samenstelde, kan ik vanuit de kant van Freek begrijpen, zowel als kandididaat en als mol. Ik verwacht echter dat als Tygo de Oranje topo samen wil stellen, dat er toch iets meer gesteigerd gaat worden door iedereen, zeker de mol, omdat je nooit weet welke keuze hij gaat maken. Maar zoiets als tussen Freek en Susan, als een van de twee de mol is, snap ik wel waarom alle Oranje topo's eigenlijk zonder al te veel moeite naar Susan gaan. Heel toevallig zijn zowel Freek als Susan al mijn verdachten vanaf eigenlijk aflevering 1...

Offline Starlight

• Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #667 Gepost op: 28-02-2014, 14:52:46 »
Wat ik nog niet echt terug zie komen in deze hele discussie is dat Susan al 3 oranje topito's had en Freek had er maar 2, en daardoor had hij een veel zwakkere onderhandelingspositie. Het wordt wel behoorlijk verdacht als Freek er helemaal moeilijk over zou hebben gedaan. Hij heeft wel geprobeerd te discussiëren, maar Susan ging die topito's echt niet aan Freek geven, dus is het niet onmols van Freek om er dan maar gewoon in mee te gaan. Nadat hij het eerste stukje heeft gegeven gaat hij er wel vandoor zonder te zeggen waar hij heen zou gaan dus hij heeft nog wel een soort poging gedaan Susan niet dat laatste stukje te hoeven geven. Maar dat kon hij niet blijven volhouden, dus is het niet vreemd dat hij het risico neemt dat misschien wel de heel erg onwaarschijnlijke situatie plaatsvindt dat Susan voor het geld gaat.

Freek kan zich net zo makkelijk onverdacht maken/laten door er heel simpel en onverdacht voor te zorgen dat de oranje topito niet compleet raakt. Je zegt vanaf het begin: Sorry ik heb geen oranje topito's en klaar ben je. Alle andere uitleg is tunnelgoedpraterij  >:D
Maar daarbij onderschat je nogal hoe slim de kandidaten zijn. Zo moeilijk is het niet om er achteraf achter te komen wie welke kleuren topito's moet hebben gehad. Als Freek had gedaan alsof hij geen oranje topito's had, had hij zichzelf dus ook onnodig verdacht gemaakt. Daarnaast had Susan nog niet gezegd hoeveel ze er had toen Freek zei dat hij 2 oranje had, dus het is niet onwaarschijnlijk dat hij hoopte dat Susan er minder had en ze aan hem zou geven.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Conejo

• Forumlid
  • Look at this face..
« Reactie #668 Gepost op: 28-02-2014, 15:12:33 »
Freek had toch ook kunnen zeggen dat hij in deze fase van het spel geen vrijstelling aan iemand zou gunnen (iedereen dacht dat de oranje topito's voor een vrijstelling stonden). Dan was er geen mogelijkheid op geld plus niet verdacht.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Supernova

• Forumlid
« Reactie #669 Gepost op: 28-02-2014, 15:19:58 »
Freek had toch ook kunnen zeggen dat hij in deze fase van het spel geen vrijstelling aan iemand zou gunnen (iedereen dacht dat de oranje topito's voor een vrijstelling stonden). Dan was er geen mogelijkheid op geld plus niet verdacht.

Je kunt het ook omdraaien. Waarom was Susan zo gespitst op al het oranje?
Dat kan de bedoeling/twist geweest zijn van de productie, maar die fixatie zorgde er wel voor dat ze niet actief het vormen van andere topo's kon verhinderen.

Hoe dan ook, ik denk gewoon niet dat het zinnig is om op basis hiervan veel te zeggen over molschap. De Mol moet af en toe inschattingen maken, en heeft niet alles onder controle, zeker niet met zoveel kandidaten die all over the place aan het ruilen zijn. Zo zit de opdracht nu eenmaal in elkaar..
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Starlight

• Actief Lid
« Reactie #670 Gepost op: 28-02-2014, 15:24:51 »
Had ook gekund, je hoort mij ook niet zeggen dat het de perfecte molactie is. Maar Susan begon er zelf over dat het misschien wel een gesprek met de mol was, als mol zou Freek natuurlijk weten dat het een vrijstelling was en kon hij dat ook niet al te hard gaan volhouden om niet te laten blijken dat hij voorkennis had. Hij moest op dat moment snel een beslissing nemen hoe hij erop in zou gaan en hoe hij dat heeft gedaan is wat mij betreft niet onmols. Het handelen van Freek en Susan kan hier beide zowel mols als kandidaats worden uitgelegd.

Offline Jelsir

• Forumlid
  • Hij/hem
« Reactie #671 Gepost op: 28-02-2014, 15:43:21 »
Deze aflevering opnieuw sterren en liefde (gerelateerd aan Freek).

Voor de Love Story theorie:
- Bij het ontbijt iemand met een 'I love' shirt.
- Achter op de wagen van Sophie staat 'lovely' (En een Eiffeltoren @ Rat)
- Op een voorbijkomende wagen staat 'I love my teacher'
EDIT: - En de hartjes waaiers van de vrouwen!

Voor de elementen theorie:
Pentagram > "Het pentagram kan staan voor het evenwicht van de vijf elementen."
- Op het balkon van de kamer van Freek en Susan hangt opnieuw het pentagram met 5 punten.
- Bij het invullen van de test zien we een shot met een paard met een 5 puntige ster. Het beeld wordt versmolten met Freek.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2014, 16:10:22 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Anika31

• Forumlid
« Reactie #672 Gepost op: 28-02-2014, 15:59:05 »
Is het niemand opgevallen dat er wéér een regenboog in beeld was?  ::vergroot::

Offline Starlight

• Actief Lid
« Reactie #673 Gepost op: 28-02-2014, 16:37:46 »
Maar wat jij simpel en onverdacht vindt, vind ik dus niet zo simpel en onverdacht en dat probeerde ik te beargumenteren. Verdacht en onverdacht zijn subjectieve begrippen. Volgens mij is er bijna niemand hier die zegt dat het "prachtig sturend molwerk" is maar naar de omstandigheden en de snelle beslissing die hij op dat moment moest nemen vind ik het een redelijke actie. Zeker aangezien hij veel met Susan samenwerkt en misschien wel prima kon inschatten dat ze voor de vrijstelling zou gaan.

Dat jij een andere molstrategie mooier zou vinden, prima, maar echt onmols kun je dit niet noemen in mijn ogen.

En wat Supernova ook zei, je kunt de fixatie van Susan op de oranje topito ook als onmols beschouwen omdat ze hiermee verder totaal geen controle meer had over wat er verder gebeurde. Susan had volgens diezelfde redenatie als jij op Freek toepast ook heel makkelijk de oranje topito "per ongeluk" niet bij elkaar kunnen krijgen, had zo ook het geld uit de pot gehouden en dat zonder de verdenking die ze nu wel heeft.

Er is voor beide wel iets voor te zeggen waarom het onmols zou zijn, maar toch is het voor mij erg duidelijk dat één van beide de mol moet zijn.

Offline Starlight

• Actief Lid
« Reactie #674 Gepost op: 28-02-2014, 16:58:18 »
Ook de waarheid is een subjectief begrip. ::ok::
Nee hoor, volgens mij is er wel een objectieve waarheid (maar dat is niet echt een discussie voor op dit forum ;D)

Maar als ik zo uitgebreid redeneer en argumenteer is dat ook niet bedoeld om anderen van mijn gelijk te overtuigen, maar meer om anderen mijn redenering te laten volgen (net zoals ik de jouwe ook wel volg, ik zie het gewoon anders ;))

Offline lightman

• Forumlid
« Reactie #675 Gepost op: 28-02-2014, 17:06:30 »
Maar wat jij simpel en onverdacht vindt, vind ik dus niet zo simpel en onverdacht en dat probeerde ik te beargumenteren. Verdacht en onverdacht zijn subjectieve begrippen.
...
Er is voor beide wel iets voor te zeggen waarom het onmols zou zijn, maar toch is het voor mij erg duidelijk dat één van beide de mol moet zijn.

Schitterend verwoord! (het complete bericht) ::ok::
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Starlight

• Actief Lid
« Reactie #676 Gepost op: 28-02-2014, 17:12:03 »
Schitterend verwoord! (het complete bericht) ::ok::
Dankjewel :D

Offline Supernova

• Forumlid
« Reactie #677 Gepost op: 28-02-2014, 17:40:38 »
Freek kiest in deze aflevering trouwens 2x voor 18:
De 18e turbine (op zich een opmerkelijke keuze)
De 18 graden plek aan het strand in opdracht 2.

Kan niks of puur toeval zijn natuurlijk - of 2 x 3 x 6 = 6 x 6.
Ik heb er nog niet specifiek op gelet deze aflevering maar de enige andere 6 die me opgevallen is, is wederom het aftellen van de klok op de laatste 6 seconden (in opdracht 2).
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Starlight

• Actief Lid
« Reactie #678 Gepost op: 28-02-2014, 17:43:12 »
Het is ons geleerd dat de kleur die je ziet bij gras groen is. Maar wie bewijst met 100% zekerheid dat wij ook daadwerkelijk hetzelfde waarnemen? Een ander voorbeeld is cultuur. Bijv, dik is mooi, dik is lelijk, slank is mooi, slank is lelijk, sprinkhanen zijn vies, sprinkhanen zijn heerlijk etc.  Iedereen is eigenaar van 1 waarheid, de zijne of hare. Derhalve is ook de waarheid een subjectief begrip. ::vergroot::

Heb jij hele goede argumenten voor een objectieve waarheid? Dan ben ik heel benieuwd en discussiëren we gewoon verder via de PB ::ok::
Maar dat wat jij noemt zie ik ook niet als iets waar "waarheid" over kan bestaan, maar als meningen. Neemt voor mij niet weg dat er ook een externe werkelijkheid is die de "waarheid" is, alleen zijn er inderdaad ook genoeg onderwerpen waar je alleen op een subjectieve manier over na kunt denken. In een discussie over de pb heb ik alleen niet zoveel zin omdat ik voor een vak wat ik nu volg al genoeg filosofische beschouwingen moet schrijven dus ik hou het even hier op en dan gaan we nu maar weer on topic :P Om maar met een voorbeeld meteen weer op de mol terug te komen: wie de mol is, is de objectieve waarheid, dat hangt niet af van wat wij er nu over schrijven. Er is maar één mol, en als jij beweert dat dat niet Freek is kun je wel zeggen dat dat jouw waarheid is, maar de objectieve waarheid is natuurlijk gewoon dat hij het wel is ;D ;)

Offline Starlight

• Actief Lid
« Reactie #679 Gepost op: 28-02-2014, 18:02:44 »
Mooi voorbeeld van een objectieve waarheid maar dat neemt niet weg dat naast een objectieve waarheid er ook een subjectieve waarheid bestaat. Filosofie, heerlijk. Succes met je studie! Maar zo te lezen zit dat wel snor.  :)

Enneh, ik lees graag ieders kijk op zaken hoor. Daar leer ik alleen maar van ::ok::
Ik heb ook nooit gezegd dat de subjectieve waarheid niet óók bestaat, hoewel ik me afvraag in hoeverre je dat dan "waarheid" kunt noemen. Ik studeer overigens geen filosofie hoor, maar ik volg nu toevallig een vak over wetenschapsfilosofie :)

Maar nu echt maar weer on topic voor Dolfie straks in moet grijpen :P