Ik had Freek afgeschreven als mol… maar Freek is de mol! Of bij deze in elk geval, hier mijn betoog waarom hij de mol is.
Hoewel mijn verdenking voort komt uit een observatie uit aflevering 2 zal ik bij het begin beginnen.
Aflevering 1:
- Groen is het nieuwe rood. De hint uit het molboekje. Laten we in eerst instantie aannemen dat groen de kleur van de mol is*. Ik heb de nodige discussie gezien of ‘groen is het nieuwe rood’ ook betekend dat ‘rood het nieuwe groen’ is, maar dat is irrelevant. Gras is groen en groen is gras. Als je ‘het nieuw rood’ zou vervangen door een zelfstandige naamwoord is de volgorde van de zin irrelevant. Persoonsnamen/eigennamen, zoals Freek, behoren toe tot dit woordsoort.
Waarom is Freek het nieuwe rood? Hoewel je het net zo goed aan Daphne haar rode shirt kan koppel , draagt Freek een opvallende rode rugzak. Daarnaast is hij een nieuw kandidaat (en mol). Daarom dus ‘het nieuwe rood’. (Je zou zelfs Kees, ehh… Case er nog bij kunnen trekken. Al is een rugzak geen case is vervult het wel dezelfde functie. Dus… maar laten we het niet te moeilijk maken.) Als Freek ‘het nieuwe rood’ is, dan komen we dus uit op: Groen is Freek. Dan hebben we verder alleen nog wat simpele wiskunde nodig om het verhaaltje helemaal rond te krijgen.
Groen = Freek
Groen = de Mol
Freek = de Mol
* Mocht je het er niet mee eens zijn dat groen de kleur van de mol is. Wees dan verstandig en luister naar Aaf tijdens de opdracht met de lichtjes. “Dat is de kleur van de mol!” Leuk dat ze dat zegt terwijl Freek de laser vast heeft (en het is uitgezonden).
Opdracht 1:
Bij de eerste opdracht kiest Freek bewust om een duo te vormen met Daphne vanwege haar rode scherm. Zijn uitleg tijdens de biecht is verder niet relevant, maar het kan een tactische keuze zijn. Omdat Daphne het minste vragen goed heeft beantwoord tijdens de test, zal ze de mol, Freek dus, waarschijnlijk amper of zelfs helemaal niet verdenken. Zo heeft hij de rust en ruimte om te wennen aan zijn molschap.
De keus blijkt ideaal. Nadat ze op hun kaartje gelezen hebben dat ze naar een groenteboer toe moeten, roept Daphne meteen: “Dat zal wel op de markt zitten.” Dat is niet het geval. Wat wil je als mol nog meer.
We krijgen niet te zien wie van de twee bedenkt om al vroeg het politiebureau op te zoeken. “We hebben besloten,” aldus zijn biecht. Ze komen daar acht minuten voor de tijd om is aan. (Of om precies te zijn 8:05. 8 + 5 = 13 = M = Mol.)
Aan het einde van de opdracht krijgt Freek het vertrouwen van de groep en wordt met meerderheid van stemmen verkozen tot penningmeester. Door de manier waarop de stemming zich voltrekt, vermoed ik dat Freek zich (samen met Owen?) aangemeld heeft voor deze functie.
Opdracht 2:
De kandidatengroep geven op eigen initiatief Freek en Tygo de sleutelrol tijdens de tweede opdracht. Hoewel op eigen initiatief… als de omschrijving is “die er van houden om in de spotlights te staan, “ dan stuur je ze wel heel sterk in de richting van Freek.
Drie, vier, twee, vijf.
Nadat Tygo roept dat hij iemand ziet seinen, wijst ook Freek zonder naar Tygo te kijken een locatie aan. “Daar bij Philips volgens mij.” Dit is een plek waar ook daadwerkelijk een duo staat (op het gebouw voor het Philips gebouw). Zodra hij door heeft dat Tygo het over de groene lasers heeft, gaat hij mee met die fout. Het duurt zelfs even voordat hij door heeft wat Tygo bedoelt. Tygo moet de laser eerst aanwijzen. Je ziet de verbazing op het gezicht van Freek: “Zijn die kandidaten nou echt zo dom. Het wordt mij als mol wel héél makkelijk gemaakt.”
De opdracht faalt, behoorlijk. Hoewel Freek tijdens zijn biecht met volle trots verteld dat Daphne en Jan-Willem het juiste cijfer noemden: “…die hadden een vier en die had ik doorgegeven,” had Daphne in een eerdere biecht al toegegeven dat ze maar wat gegokt hadden.
Aaf en Jennifer daarentegen hadden het fout. Zij hadden eerst de drie gezien, maar vervolgens ook nog eens de vier. Dat telden ze bij elkaar op tot zeven.
Waren die vier flitsen bedoelt voor de buren, Daphne en Jan-Willem, maar gericht aan Jennifer en Aaf. Die kans werd hem als mol wel gegeven doordat de duo’s op gebouwen gezet waren die vlak bij elkaar stonden.
De montage laat ons geloven dat hij zich na die eerste reeks flitsen pas wende tot Daphne en Jan-Willem. Maar ja… de montage van Wie is de mol en geloven gaan niet altijd samen.