Ik heb het geprobeerd, maar ik kan in Freek geen mol ontdekken, ondanks de grote verdenking die op dit forum op hem rust. En ondanks de geweldige mollenstreken die mensen bedacht hebben die Freek wellicht uitgehaald zou hebben.
Neem nou die eerste opdracht in afl. 3. Freek bemoeit zich inderdaad erg met de keuze van de plekken waar de teams gedropt gaan worden. En omdat beide teams uiteindelijk niet op tijd aankomen, kun je inderdaad denken dat hij hier dus gesaboteerd heeft. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk?
Freek 'stuurt' de
andere groep (de groep dus waar hij verder géén controle over heeft!) naar de Clock Tower,
omdát die dicht bij de ferry is en ze dan snel aan de overkant kunnen zijn. Sorry, maar ik kan hier geen mollenstreek in zien. Het klopt namelijk ook gewoon en het was vanaf dat punt ook makkelijk te halen. Sterker nog, als de groep Tygo/Jennifer/Susan niet voor de zware tas hadden gekozen (of de telefoon niet hadden laten vallen), hádden ze het ook makkelijk gehaald! Freek heeft hier echter op geen enkele manier invloed op kunnen uitoefenen. Als hij de Mol is heeft hij hier wel heel veel mazzel, dan wel een vooruitziende blik gehad.
N.B. Je kunt natuurlijk je toevlucht zoeken in de theorie dat er misschien wel geen geld of zelfs een negatief bedrag in het lichte koffertje zat, dus dat Freek het precies zo geregisseerd heeft dat de andere groep op geen enkele manier op tijd met geld zou aankomen, maar dat is n.m.m. een veel te fantasierijk verhaal. Het soort geweldige molactie die alleen in de hoofden van molloten bestaat.
Freek zou dan als mol ook wel beter zijn best hebben gedaan om z'n eigen lichte koffertje op tijd binnen te krijgen, zou je denken. De andere groep heeft óndanks de zware bagage en óndanks de kapotte telefoon gewoon bijna 1000 euro verdiend. Dat het toch niet gelukt is, kan - als het een mollenstreek is geweest - alleen door iemand in díe groep veroorzaakt zijn. (Aaf en Daphne even buiten beschouwing latend)
Ook op het strand vind ik hem niet mols, met zijn gespierde Amerikaanse 'model' die toch niet mee wil doen. Hij werd naar eigen zeggen door die gozer ook enorm afgeleid van het zoeken. Wel grappig, maar zeker niet wat de Mol zou doen die zoveel mogelijk sterke kerels in de andere boot wil hebben.
Blijft over het 'stiekem' opsturen van het geld (wat afl. 3 betreft dan): Ook hier moet je je fantasie gebruiken om er een mollenstreek van te maken. Freek moet dan als een soort Hans Klok het geld voor Sofie's neus weggegoocheld hebben.
Lijkt me geweldig, maar volgens mij is deze actie van Freek (en ook Sofie) gewoon erg onmols. Sommigen zien er toch een mollenstreek in omdat er zo niet gegokt en gewonnen kon worden bij het roeien, maar dat is een hele kromme redenering, aangezien het geredeneerd is vanuit de wetenschap dat ze de roeirace gewonnen hebben en dus extra geld gewonnen zouden hebben als ze gegokt hadden. Maar de Mol wil natuurlijk wél gokken, omdat hij/zij ook wil dat ze de race verliezen! Alleen dan verdwijnt er immers geld uit de pot. Dat ze de race gewonnen hebben (en een molactie van wie dan ook dus mislukt is), doet daar niets aan af. Bovendien kon er in de tussentijd nog gewoon geld verdiend worden met de andere opdracht natuurlijk, wat de Mol uiteraard ook wist.
Kortom, Freek is de mol niet voor mij, maar wel een leuke kandidaat.