Het blijft heel erg raar. Zijn overdreven heftige reactie bij de vorige executie en zijn stoïcijnse houding wanneer Sofie hem over de ZV vertelt vind ik heel tegenstrijdig.
Ik zou het vooralsnog gewoon een heftige reactie willen noemen. Ik ken hem niet goed genoeg om te weten wat voor hem normaal is. Die reactie is voorstelbaar als Freek inderdaad van Sofie heeft gehoord dat de ZV zal worden ingezet. Hij zet tenslotte zijn eigen vrijstelling op dat moment ook niet in. Hij gaat ervan uit dat de info van Sofie klopt en neemt daarmee een risico voor de test. Extra spanning.
Dat hij nu afwachtender en onzekerder lijkt is ook logisch, want hij weet nu niet meer wat hij moet geloven. Je zou verwachten dat hij Sofie na de vorige keer niet meer vertrouwt. Ik vind het dan ook wel enigzins opmerkelijk dat hij (toch) zijn vrijstelling inzet. Helemaal omdat hij later bij de test beweert dat Sofie al heel lang op zijn verdachtenlijstje staat. Dat is tegenstrijdig.
Scenario 1:
Als kandidaat is hij hier onzeker en naief te noemen.
ofScenario 2:
Als Mol speelt hij het spelletje heel goed en sluw (mee). Credits ook voor die knap uitgevoerde surprise.
Take your pick