Dat dus ja, Loebas..
Kijk het is niet dat ik JW in de serie niet mag ofzo..
Maar het is zo'n absolute yawnfest.
Ik kan me gewoon nog steeds niet voorstellen dat je dan een Molreeks hebt van Dennis W., Jon, Kim, Patrick, Anne-Marie en Kees.. en dan JW...
Nu geef ik toe dat Patrick wat meer subdued was dan de anderen...
Maar dat had mijns inziens juist ook te maken met zijn fysieke beperkingen (te dik) en de rol die hij daardoor bijna automatisch koos. Daarnaast werd Patrick's 'identiteit' in de groep als vertrouwenspersoon/pater familias persona al vroeg in de serie geintroduceerd..
Bovendien hebben Mollen in het verleden toch echt ook behoorlijk wat lef/moxy moeten tonen - inherent aan de rol imho.
Zet een Tygo tegenover JW.. Hij mag hem vast wel maar echt serieus nemen in dat opzicht.. Neuh, die indruk kreeg ik niet. Dat ontbreekt gewoon totaal bij deze gast..
Mede daarom vond ik het stukje in afl 3 zo veelzeggend, dat Tygo onmiddellijk op Freek's blik reageert als het gaat om het afhandig maken van het penningmeesterschap, bijvoorbeeld.
Ik wilde overigens eerder niet suggereren dat hij slecht zou liggen in de groep, ik vroeg me alleen af hoe ze hem zagen, of ze hem zien.. Dat wil zeggen, hoe serieus wordt hij genomen, hoeveel invloed hij daadwerkelijk uit kan oefenen op beslissingen? Ik verwacht dan namelijk toch wel een ballsy verhaal aan het einde met deze celeb list die meedoet aan dit programma (iets wat Art zelf nota bene profileert in de allereerste woorden van deze serie..?) En dat zie ik gewoon totaal niet terug bij JW.
Misschien blijkt dat aan het einde anders te zijn, maar dan zou ik er toch ook tijdens de serie wel enigermate wat van terug moeten zien lijkt me anders kan je dat achteraf niet verkopen sws..
Dus, kan ik hem afschrijven als Mol, nee..
Vind ik hem plausibel? Nee, nog steeds niet..
Ik wou dat ik hem kon wegstrepen maar we zitten sws nog wel een tijdje aan hem vast vermoedelijk..
(mol of geen mol..)
ETA:
Kleine toevoeging.
JW ging er (volgens zijn biecht die wel strookt met zijn verdere gedrag mi) vanuit dat anderen zouden verkiezen Tygo's scherm te zien ipv het zijne.
Ook dat is veelzeggend. Hij redeneert op basis van logica ipv het begrijpen van de zgn 'pecking order', imho. Als Mol moet je je daarvan terdege bewust zijn want als je een haantje als Tygo in je kamp hebt die alles ten alle tijden kan ontwortelen moet je daar ook mee om kunnen gaan.
Volgende vraag is: Als productie nodig je een 'ongeleid projectiel' als Tygo uit in je serie (er even vanuit gaande dat hij de Mol niet is..). Wat doe je dan om je Mol en opdrachten/positionering te bepalen om daarvan eventuele ongewenste effecten te minimaliseren?
Ok dit wordt een meta-verhaal ondertussen maar ik probeer me het Molverhaal (dat er elk jaar is) bij JW voor te stellen met de variabelen zoals ze er zijn.