1)
In Afl. 2 op 24:54 zegt Aaf "He jongens de oplossing ligt in de controle kamer.". En dat is inderdaad zo.
Je ziet de groep reageren en een paar mensen draaien zich om, met de intentie om te zoeken...
...Maar dan zegt Jan Willem een paar halve zinnen iets in de strekking van "We moeten ze door het labyrint loodsen".
Waarop de groep besluit om niet te gaan zoeken.
Persoonlijk denk ik dat de oplossing op dat moment alleen nog maar verwarring kan brengen, maar het is natuurlijk wel het doel van de mol om ze die oplossing niet te laten vinden.
samenvatting molactie: Jan Willem zorgt ervoor dat ze oplossing van het labyrint niet vinden
EDIT: excuus voor de berichten achter elkaar. zie hieronder voor volgende berichten
2)
Ik zit nogmaals aflevering 2 te bekijken en Jan Willem heeft van de uitspraken die perfect overeenkomen met de afleveringstitels.
Op 31.20 in Afl. 2 zegt hij: "Ik kan er geen touw aan vast knopen." Op zich best grappig gevonden omdat hij met dat touw in de weer is, waarmee ze een emmer omhoog moeten hijsen. Maar...
... "ik kan er geen touw aan vast knopen" is het tegenovergestelde van "vindingrijkheid" (de titel van de aflevering)
Dit was volgens Art het seizoen van tegenstellingen, dus dat matcht goed, maar zelfs als Art dat niet gezegd zou hebben, is vindingrijkheid een waarde. En zegt het niet per se of je wel of niet vindingrijk bent. Dus hoe dan ook, geen touw aan vast kunnen knopen staat synoniem voor vindingrijk.
samenvatting hint: Jan Willem zegt "Ik kan er geen touw aan vast knopen" en dan matcht met de afleveringstitel "vindingrijkheid"
3)
Ach laat dat laatste deel dan maar weg. Ik bedoelde te zeggen dat of het nou een seizoen van tegenstellingen is of niet, dat vindingrijkheid een bepaalde eigenschap is. Je kan het wel hebben of niet hebben. En Jan willem blijkbaar niet.
Jan Willem zegt heel duidelijk: Ik kan er geen touw aan vast knopen.
Ik heb nu net iets verder in de uitzending ook gehoord dat ie zegt: "Ik moet op zoek naar jokers, vrijstellingen, en een test. De mol test. IK ZOEK OP AL DIE PLEKKEN, die allemaal op elkaar lijken. Steentjes, rotsjes, groene dingen, blauwe dingen, gele dingen, zwarte dingen. DIT IS ZO NIET MIJN DING." Wederom over zoeken/vinden. Kan eventueel ook gekoppeld worden aan niet vindingrijk. Al vind ik deze wat minder sterk.
De overige titels kan je vast ook koppelen aan jan willem, alleen ben ik er voor "de zware keuze" nog niet uit.
schijnbeweging: jan willem zegt in afl. 1. 43:03 "Ik maak me kenbaar" (en dat doet ie met een schijnbeweging)
vindingrijkheid: zie hierboven
zware keuze:
jennifer: is al meerdere malen genoemd op het forum, maar kan op heel veel andere dingen slaan. jennifer zegt volgens mij dat de mol best bovenaan de trap kan staan.
misschien een tunnel.... maar ik heb een nieuwe verdachte