Alhoewel ik Susan vooral ben gaan verdenken vanwege de afwezigheid van onmols gedrag, heb ik toch geprobeerd om haar mogelijke molacties eens in kaart te brengen. Vast een hoop discussie over mogelijk, maar here goes...
- Chinese markt/politiebureau
Denk niet dat het de bedoeling was dat teammate Jennifer het restaurant met het geld spotte, maar tegelijkertijd ben ik ook een aanhanger van de theorie dat de Mol de allereerste opdracht vaak juist goed doet. Omdat de groep dan nog zo groot is, zijn mensen (kijkers en medekandidaten) dan namelijk geneigd vrij rigoureus te gaan wegstrepen en het duurt dan een tijd voordat je weer in het vizier komt als mogelijke mol.
Susan geeft het verkeerde getal door, 4 i.p.v. 5. Zelf vind ik het geven van een bíjna goed antwoord molser dan compleet fout zitten. Het blijft fout, maar op deze manier kun je bij je medekandidaten in ieder geval de schijn ophouden dat je echt je best hebt gedaan.
Dit blijft een lastig geval en ik houd het er voorlopig op dat ik denk dat er meer in deze opdracht zat dan wij tot nu toe hebben opgemerkt. Als Susan de Mol is, heeft Art hier wellicht nog het meeste weggegeven, door de uitleg van de opdracht schijnbaar alleen aan Owen te richten ("Dat geldt natuurlijk ook voor jou, Susan").
Susan kan samen met Aaf haar opdracht niet eens vinden.
Ik ben het eens met de mensen die redeneren dat de zwarte vrijstelling als nieuw spelelement in deze opdracht gevonden moest worden en dat de Mol hem zou pakken als hij nog niet door een ander gepakt was. Deze redenering leidt er echter wel toe dat alleen Sofie, Susan en Tygo nog de mol kunnen zijn. Omdat Sofie de zwarte al gepakt had, gaat Susan voor the next best thing: de gewone vrijstelling. Niet dat ze er iets aan heeft, maar het komt wel kandidaats over. Het geeft haar ook een mooie positie in de executie van aflevering 3, maar men kon van te voren natuurlijk niet zeker weten dat dat zo zou zijn.
Susan gaat samen met Tygo voor de zware koffer. Deze keuze heeft nogal effect, aangezien ze het zelfs daarmee bijna haalden. Met lichtere bagage hadden ze het waarschijnlijk makkelijk gehaald. We zien helaas niet hoe de groepen worden samengesteld, maar misschien heeft Susan er bewust voor gekozen bij Tygo te zitten, omdat ze inschatte dat die ook wel voor de zware tas zou gaan. Blijft speculatie.
Susan vindt samen met Jan-Willem direct 5 sportieve roeiers, waaronder schijnbaar een kayakkampioen.
Susan geeft best veel woorden niet door aan Sofie en toevallig zijn dat ook nog bijna allemaal woorden waar later geld mee verdiend had kunnen worden. Een behoorlijk brutale molactie die toch niet echt wordt opgemerkt door JW die meeluistert. Ze laat vooral woorden aan het einde weg, wat natuurlijk minder als verdacht wordt beschouwd. Ik denk ook dat de kans bestaat dat Susan niet eens wist dat Emotie en Fagot al fout door Tygo waren doorgegeven.
Susan heeft een envelop met geld die ook nog eens vlak voor haar neus gepositioneerd is. Ze grijpt zeker niet als eerste en sommigen vinden dat onmols. Ikzelf vind dat je daardoor juist goed kunt zien dat die envelop voor niemand anders een logische optie was om te pakken.
Susan en/of JW lopen te klooien zodat een koker wordt overgeslagen. Maar belangrijker n.m.m. is dat Susan bij de eerste vraag ("Heeft JW in Aafs molboekje gekeken?") er niet voor kiest om JW zelf het antwoord te laten geven (door de koker wel of niet te pakken) en de vraag aan Aaf zelf door te spelen. Het is überhaupt de vraag of beide zich het moment konden herinneren, maar de keuze van Susan is sowieso een beetje raar te noemen.
Qua positie denk ik trouwens dat de Mol bij deze opdracht liever de stellingen beantwoordt dan gaat abseilen. Je hebt dan veel meer controle en mogelijkheden om (subtiel) te mollen. Als abseiler kun je feitelijk alleen een instructie niet opvolgen, maar dat valt dan dus ook gelijk ontzettend op.