Laten we het hopen!
Wat ik bij de opdracht achteraf (twee week terug) wel nog noemenswaardig begon te vinden is dat Susan zegt "Ik dacht, deze opdracht doen we alleen voor de couleur locale" (oid). Als zij de mol is klopt dat misschien ook wel een beetje. Zij is de mol, heeft amper invloed op het slagen van de opdracht en verwacht daardoor misschien wel dat de kandidaten het makkelijk zullen raden*. Dus ook in de ogen van de mol is het een opdracht die alleen bedoelt is om iets van de plaatselijke cultuur uit te zenden. Zoiets zou denk ik kunnen spelen.
*Wat natuurlijk geen realistische gedachte is, want je moet redelijk random wat karakters kiezen, vooral met de vage uitleg van Art.
Nog even hier op terugkomend:
Het zou ergens misschien nog kunnen dat ze die Kantonese Opera gewoon graag in het programma wilden hebben en dat ze de opdracht zelf daar een beetje voor opgeofferd hebben. Want de opdracht zoals hij was, was in feite een gokspelletje en daardoor onmolbaar en ook onwinbaar. Tenminste, in de zin dat je als kandidaat weinig kunt doen om hem te laten slagen en als mol weinig om hem te saboteren. Ik heb het al eerdere vergeleken met een hypothetische opdracht waarbij ze een mand met verschillende soorten fruit voor hun neus krijgen en dan moeten ze raden of iemand de banaan of de sinaasappel voor zichzelf heeft gekozen, of iets dergelijks. Te suf voor woorden. Dat zijn geen WIDM-opdrachten.
Maar als het dan wel zo is en dit alleen voor de 'couleur locale' was, dan had het toch ook niet uitgemaakt of de Mol nou in de coulissen of in de zaal terecht was gekomen? Dan had Art de groep toch zelf kunnen laten kiezen wie ze zouden sturen? Nu werd expliciet gezegd dat Susan en Owen er heen moesten. Heel vreemd. Volgens mij ook de enige opdracht waarbij dat zo duidelijk gebeurde?
N.B. In de aflevering van vanavond stuurde Art de groepssamenstelling ook wel natuurlijk, maar hij deed het vrij nonchalant, zodat het misschien minder opviel. Hij 'stelde voor' dat de 2 met zonnebril samen zouden gaan en de 2 zonder ook met elkaar. M.i. ook een duidelijke poging om Susan niet met Tygo of Sofie in een boot te laten belanden, omdat die haar vast niet in haar eentje naar zo'n brievenbus hadden laten gaan zonder de boel te controleren. Dan had ze geen envelop kunnen laten liggen. Maar Freek verdacht haar niet, dus daar ging het lekker makkelijk bij.