Ik heb dit even buiten de fandag vragen topic getrokken
Dat valt toch best mee? Of wordt deze gedachte breed gedragen?
De hoeveelheid 'oneerlijke' montage is volgens mij echt niet anders dan de afgelopen jaren. Het wordt dit jaar alleen wat meer besproken op het forum. Er wordt altijd al geschoven om de flow van een opdracht beter over te brengen en aan te laten sluiten bij de biechts van de kandidaten. De herinnering van de kandidaten is wat volgens mij de meeste verwarring veroorzaakt. Zij verzorgen tegenwoordig de voiceover van de aflevering en hebben soms een getekend of vertekend beeld van de opdracht. Ik vind dit zelf veel leuker dan de uitgebreide animaties/schemaatjes bij bijvoorbeeld the Mole Australia.
Alleen bij het onderhandel/tractatiespel beïnvloed de montage echt hoe verdacht de kandidaten zijn. Verder misschien de opdracht in het verlaten pand, waarvan ik vrij zeker ben dat Aaf en Susan veel langer aan het zoeken zijn dan lijkt in de uitzending (maar dat is een normaal niveau van manipulatie).
[...]
Ik vind ook geen enkele opdracht uitleg onduidelijk... alleen richting de kandidaten is er soms geen volledige informatie (spotlight, opera (manipulatieve uitleg), dragon boat race, blik in de toekomst). Ook dat is niet uniek, alleen lijken de kandidaten minder stil te staan aan de start van de opdracht bij het 'niets is wat het lijkt' motto van Wie is de mol en rennen bijvoorbeeld blind het strand op om roeiers te zoeken.
Dit is hoe ik er tegenaan kijk. Niet bedoeld als aanval of zo. Ik zie niet zo 'n verschil, maar noem WIDM ook al jaren een sprookje, waarbij de montage de beleving van de kandidaten probeert over te brengen (i.p.v. de werkelijkheid). Ik vind het mooi, ik vind de opdrachten dit jaar ook tof en ben van mening dat we genoeg aanknopingspunten hebben om de mol te ontmaskeren.
Bedankt voor je reflectie Rat!
Hetgeen wat jammer is, is dat bijna elk kritisch bericht op WIDM en/of afleveringen daarvan op dit forum snel wordt gedefinieerd als negatief... Zo'n drogreden slaat enige ruimte voor discussie dan direct dood, terwijl een forum toch ideaal is om meningen met elkaar te delen? We zitten hier allemaal om dezelfde reden - molloot zijn - wat dicht bij volledige verheerlijking van WIDM ligt maar toch net niet helemaal. Jouw bericht vat ik, omdat je mij quote, dan ook totaal niet op als aanval of iets dergelijks, integendeel zelfs!
Zoveel verschillende smaken, zoveel verschillende meningen. Je haalt zelf al drie opdachten aan waarin de montage, de opdracht (en dus werkelijkheid) opvallend beïnvloeden. Meer opdrachten vallen daar deel onder ben ik van mening, zeker met de biechten daarbij meegenomen. Maar wanneer je alleen al uitgaat van die aangehaalde 3 opdrachten is er tot nu toe bij 1/5 van de opdrachten gekloot door de montage. Dat vind ik veel.
Voor wat betreft de onduidelijke uitleg die te zien is noem je zelf al 4 opdrachten, daar wil ik graag de werking van de enveloppe (rente is alleen in moltalk gezegd, wat deze rente bedraagt niet, evenzo is in moltalk vermeld dat de enveloppen in het spel blijven wanneer de kandidaat niet meer in aflevering 9 zal zitten). En al opgemerkt door Erik Leppen, hoezo worden de 9 enveloppen uitgedeeld wanneer de hele groep niet compleet is? Het is een totaal nieuw onderdeel in WIDM waarom zwijgt Art hier over, althans waarom zien wij het als kijker niet?! In het verleden heb ik me, op een incident daargelaten, nooit afgevraagd wat de precieze bedoeling nou is. Dan moet je denken aan de brugopdracht bij Japan bijvoorbeeld. Maar gevalletje acute korsokov bij het zien van dit seizoen kan natuurlijk ook
!
Voor wat betreft de opdrachten, het gemiste kans gevoel, bijna allen halen het niveau niet van voorgaande seizoenen. Ontbreken van spektakel, pit, moeilijkheid, dubbele bodem, enzovoorts enzoverder. De operaopdracht, wat is hier de WIDM-factor aan en waarom worden JW en Aaf niet beargumenteerd door Art gekozen en niet door de groep? De drie bootdelen. Tsja, zonder te negatief over te willen komen, maar wat een niveau vergeleken met andere WIDM opdrachten...
Een combinatie van deze drie factoren zorgt er voor dat ik dit seizoen heel erg matig vind. Verder haalt jolmolletje ongeveer de woorden uit mijn mond dus zou ik hem/haar graag willen quoten:
[...] Er zitten voor mij teveel twists en spelregelveranderingen in dit jaar. Juist het simpele concept was voor mij de grote kracht van widm.