Nog altijd vanaf het begin, Freek.
Ja daar heb je dapper aan vastgehouden, ikzelf niet. Het is wel een mooi moment zo halverwege de serie 2 hoofdverdachten tegen elkaar te zetten zoals Heinz vaak doet met foto's en al. Ik doe ook maar een poging vanuit mijn eigen perspectief (de lo-logica):
Als je de mol wil vinden is het nodig om constant te evalueren en je eigen doorstreepregels na te lopen. In het begin was Freek mijn mol, puur omdat hij er altijd zo enorm verkrampt bijstond. Later kwam Susan daarbij en nog later JW, buiten deze top-3 heb ik geen verdenkingen gehad waarbij Susan nooit nummer 1 is geweest want na afl. 1 ben ik van Freek naar JW geswitchd
De reden dat ik van Freek ben afgestapt zijn 2 zaken:
1- Hij genoot zo enorm het vertrouwen van de groep, wat wel bleek toen hij potbeheerder was geworden.
2- Het was wel heeeeel erg obvious en na een jaar Kees had ik geen zin in nog zo'n obvious mol.
Maar ja, zoals ik eerder wel aan Supernova moest bekennen is dat obviousgehalte bij JW intussen een stuk groter geworden. En de vertrouwenskwestie idemdito: JW werd zelfs vertrouwenspersoon en in biechten kwam uitdrukkelijk van diverse kandidaten naar voren wie zeker -niet- de mol was: JW (oa Jen en Susan). Ik heb van het seizoen AM geleerd dat dit een heel sterke regel is, vandaar was ik al snel met het strepen van Freek maar na diverse afleveringen is de regel natuurlijk een stuk sterker dan na de eerste aflevering als iedereen elkaar nog wat moet leren kennen. Dus hier wint Freek.
En dan zijn er nog wat kleine twijfels bij JW. Wat ik nog onder de pet heb gehouden: wanneer zij het strand oprennen om de sterke kayakkers te scoren rent JW helemaal niet naar het net. Pas als een aantal dames daar wel heenrennen verandert hij van koers en rent achter ze aan. Ook de enveloppenkwestie geeft blijk van anti-voorkennis. Voorkennis is ook een sterke doorstreepregel maar hier is de stand tussen de heren nog niet zo eenduidig voor mij.
Follow the money is ook een pracht van doorstreepregel (je kon bijv. Jennifer er goed op strepen) maar daar is een evenwicht van Freek met JW. Beiden leveren niets aan de pot. JW levert wel het meeste mingeld zoals op de stuwdam. Dus hier wint JW.
De montage gaat erg uit naar JW, soms puur geluk? Zoals getal 4 dat hij na het laseren noemt of de 1e zet die hij doet in het onderhandelspel (lijkt WEL voorkennis). Soms echte edit zoals het weggemoffelde verwijt van Maurice na de stadswandel. Maar vooral zijn eigen biechten zorgen inmiddels voor een overladen aflevering 10---ZOveel materiaal is er normaal nooit voor handen en we zijn pas op de helft
Dus het is wat hachelijk geworden om alleen nog JW te zien als mol: hij is net zo, of nog meer, obvious geworden als Freek en de AM-les leert JW te strepen wat ik dan ook ruim een week geleden gedaan heb. Alleen omdat de rest ook in mijn mollenboekje gestreept was blijft JW staan als mol. Ik blijf hopen op een snelle exit van JW als mol, dan word ik hardhandig uit de tunnel verwijderd