Het is opvallend, omdat je normaal gesproken een verhaal hebt waar de finalisten wel deels op de juiste mol zitten maar ook nog op 1 of 2 andere verdachten die als potentiele andere Mol opgezet zijn parallel eraan. Zie S13, S11, S10. Dat gebeurt hier helemaal niet, deze twee hebben duidelijk 1 hoofdverdachte.
Hier is dus een andere dynamiek gaande. We moeten nu feitelijk tussen drie verschillende scenario's kiezen, waar de rest ergens als logisch gevolg omheen zal vallen, als het ware.
Dan heb je de complicerende factor van iig nog twee vrijstellingen die in het spel komen en waarvan Tygo er in ieder geval van eentje afweet - die van afl 7 om precies te zijn.
Ik geloof gewoon niet in het scenario dat we nu al zo duidelijk zouden weten wie de finale zouden halen op basis van Suus is de Mol. Qua edit zou ik eigenlijk verwachten dat het toch Sofie is die er als volgende uitgaat - met Tygo die wellicht een vrijstelling wint?
JW of Freek zou er ook uitkunnen natuurlijk omdat we van JW niet weten op wie hij gespreid heeft en Freek elke keer heel expliciet vermeldt niet op Susan te zitten (waarom eigenlijk?
).
Dus voor het spanningseffect en de opbouw lijkt me idd de finale Freek-Susan-JW het meest logisch. Met name omdat Susan's andere verdachten er dan uitvliegen (voor zover we te horen krijgen) en JW ook geen tunnelvisie heeft kunnen ontwikkelen. Als Susan wel de mol is (aka het voorspelbare scenario) dan zullen JW en Freek er waarschijnlijk uitgaan tenzij een van hen een vrijstelling wint.