Wie is de mol kent toeval, bewuste manipulatie in de montage om ons op het verkeerde been te zetten én dingen te toevallig zijn om toeval te zijn, die niet achteraf tijdens de montage bedacht kunnen zijn.
Na de enorme priesterhint van vorig jaar in aflevering 1, hoeven we dit jaar niet eenzelfde knoeperd van een hint te verwachten. In elk geval niet zo vroeg in het seizoen, zo duidelijk.
De enveloppen waarmee geld verstuurd kan worden naar aflevering 9 zijn dit jaar een nieuw en breed uitgemeten thema. Ik denk dat daaraan een hint gekoppeld is, waarmee ze toch kunnen zeggen: Je had het in aflevering 1 al kunnen weten. Dit gaat om het molboekje van Susan. In het grafisch ontwerp van dit, niet doorsnee, molboekje zijn namelijk een aantal postzegels te zien.
Het boekje is niet zo vaak te zien, een overzicht:- In aflevering 1 als de kandidaten inchecken in het hotel is het boekje voor het eerst te zien. Op dat moment kan geen van de kandidaten, behalve de mol, weten dat er dit jaar een post thema is.
- In aflevering 2 zien we het boekje op tafel liggen als Art Susan en Owen uitnodigt voor een culturele avond. Nog te vaag om te zien dat er twee postzegels op de zijkant van het boekje staan. Als Susan en haar boekje zijn overhandigd Art de enveloppen.
- In aflevering 3 zien we het boekje niet terug. Ook niet als de vrouwen samen op de hotelkamer hun verbond sluiten en informatie uitwisselen. Susan heeft dan ineens een molboekje met zwarte kaft. Opvallend! De kandidaten weten nu van de post en dan kan je ze niet bevooroordelen door ze een boekje met grote aanwijzing in handen te geven.
- In aflevering 4 komt het boekje in beeld na de roltrap opdracht. Hoewel Susan half achter andere kandidaten staat, hielt ze haar onderscheidende molboekje opvallend genoeg omhoog dat Jelsir er een screenshot van maakte. Opvallend is ook hoe ze haar boekje vasthoud. Zodanig dat de postzegels worden afgedekt.
- Jelsir is bij wie het boekje opviel. In aflevering 5, bij de biecht tijdens de test, zegt ook Aaf over Susan: “Ze is heel erg bezig met haar mollenboekje.”
Ik vind het te toevallig dat Susan, tijdens dit seizoen, een molboekje heeft met postzegels in het ontwerp en denk daarom dat het een doorlopende hint is. Ik verwacht dat we steeds net iets meer te zien krijgen van het boekje en de postzegels die daarop staan. Een beetje als de hanger van Kim, maar dan nog een stapje subtieler.
Als Susan toevallig dit boekje gekocht had, zou ik verwachten dat ze er misbruik van maakt richting haar medekandidaten en het niet achterhoud tijdens het verbondje. Daarnaast vind ik de manier waarop ze hem vasthoud opvallend.
(Dat het boekje verder als thema Parijs heeft, doet er wat mij betreft niet toe.)Ik geloof er in, maar de tijd zal het leren.
Bijgevoegd zitten screenshots uit de afleveringen en foto’s van een iets kleinere versie van hetzelfde boekje die ik in een vlaag van dwaasheid besteld had.