Eigenlijk vind ik die zwarte vrijstelling wel een interessant spelelement, of, denk ik dat het dat kan worden.
Immers, zolang die in het spel is denk ik dat men een stuk voorzichtiger omspringt met zijn jokers. Immers is het dan zaak om je jokers in te zetten op het moment dat je denkt dat degene die de zwarte vrijstelling bezit dat het minst verwacht. Dus niet in de aflevering waarin iedereen jokers verdient, want je kan er dan op rekenen dat de zwarte vrijstelling wordt ingezet. Tenzij de eigenaar van de zwarte vrijselling denkt dat iedereen zo denkt. Oftewel: omgekeerde psychologie, een dubbele laag! Dat wordt interessant
De inzet van jokers wordt op die manier, verwacht ik, een stuk meer
gespreid, ongeacht wie de zwarte vrijstelling heeft. Want, veel jokers? Dan wordt de zwarte vrijsteling misschien wel ingezet en worden alle ingezette jokers waardeloos. En uiteraard, zodra de zwarte vrijstelling uit het spel verdwijnt (is ingezet) gaat het weer als vanouds en zijn jokers weer "veilig".
Waar ik erg benieuwd naar ben is of er méér dan één zwarte vrijstelling in het spel kan komen. En of er meer dan één
tegelijkertijd in het spel kunnen zijn (net zoals er meer dan één joker tegelijk in het spel kan zijn). Waar ik ook benieuwd naar ben is of er vrijstellingen komen die de kandidaat
zelf mag inzetten. Normaal zijn vrijstellingen altijd "voorbepaald" voor een bepaalde aflevering. En zo'n vrijstelling maakt het inzetten van de zwarte vrijstelling waarschijnlijker, en daarmee het inzetten van jokers voor die aflevering minder aantrekkelijk.