Ik zie nog wel gebeuren dat het stiekem 'gewoon' een groepsvrijstelling blijkt te zijn. Art die bij bij de executie heel dramatisch gaat doen...
Eerst wordt de kandidaat die de zwarte vrijstelling heeft ingezet naar voren gehaald. Er wordt even goed ingezoomd op de geschokte en bezorgde gezichten van zijn of haar medekandidaten. Dan gaat Art de kandidaten bij langs en vraagt steeds voor hij hun naam in tikt, dingen als: "En Freek hoeveel jokers had jij ingezet?... Die gaan dus allemaal verloren. Zullen we eens kijken of je het ook red zonder jokers?"
Uiteindelijk blijft er nog één kandidaten over die zijn scherm niet gezien heeft. De kandidaten rond hem heen bedroeft. De persoon achter hem legt zijn hand op zijn schouder. Zijn buurvrouw haar hand op zijn been. De kandidaat die de zwarte vrijstelling heeft ingezet staat schuldig voor zich uit, maar troost zich met de gedachte dat de afvaller mogelijk ook was afgevallen als zijn jokers niet ongedaan waren gemaakt. Toch knaagt het.
Art begint weer te spreken. Hij richt zich tot de afvaller en met dezelfde blik tot de hele groep. "Zullen we toch nog even kijken."
Na een iets te lange pauze drukt Art de Enter toets in. Het scherm springt te voorschijn. Groen. Een glimlach verschijnt op het gezicht van de kandidaat die dacht de groep te moeten verlaten. De rest is in eerste instantie verbaast, vooral de kandidaat die de zwarte vrijstelling heeft ingezet. Al snel gaat de verbazing over in gelag. Alleen Jan-Willem kijkt lichtelijk geïrriteerd. Tijdens de eerste aflevering flikten ze het al om iemand met een rood scherm bij de groep te houden en nu dit denkt hij. Zonder afvallers win ik toch nooit!
Art neemt weer het woord...
- De uitleg die Art geeft over de zwarte vrijstelling aan het begin van de eerste aflevering sluit deze mogelijkheid niet uit.
- Het verklaard waarom het een vrijstelling heet.
- Er is volgens mij nog nooit voorgekomen dat er een groepsvrijstelling meegenomen kan worden naar een volgende aflevering. Dit maakt dat mogelijk en houdt het een beetje spannend. Het is niet leuk als een kandidaat weet dat hij een groepsvrijstelling op zak heeft.
- Ik weet niet hoeveel afleveringen er zijn dit jaar, maar volgens mij is het altijd nodig dat er een aflevering is zonder afvaller. Als de zwarte vrijstelling gewoon alleen jokers en vrijstelling ongedaan maakt (en deze theorie onjuist is), dan gaat dat heel slecht samen met een gewone groepsvrijstelling. Pietje heeft ervoor gezorgd dat er een groepsvrijstelling heeft, maar Jantje heeft het ongedaan gemaakt, is gewoon een raar verhaal.
Ik zeg niet dat het zo is, maar geeft het wel 25% kans.