Het hele gekonkel om ervoor te zorgen dat iemand zijn vrijstelling/joker(s) inzet op het moment dat jij (of iemand van je complotgenoten) de zwarte vrijstelling in het spel brengt, geeft voor mij een nogal negatieve lading aan het spel.
Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben.
Het principe is leuk bedacht, maar het genereert wel veel scheve gezichten. Je vrijstelling kan dan ineens zomaar uitgeschakeld worden via een oogwenk van een andere deelnemer, is het eerlijk dat een deelnemer die macht heeft over andere deelnemers? Met een vrijstelling heb je tenminste nog alleen effect op je eigen test.
Maar aan de andere kant, als je de test goed maakt hoef je je geen zorgen te maken. In die zin is de zwarte vrijstelling net zo eerlijk als de vrijstelling en de joker. Immers als je de test het slechtst maakt, en de vrijstelling hebt, dan gaat alsnog iemand anders weg, die de test eigenlijk beter had gemaakt. Maar ja, uiteindleijk is het met die test sowieso vaak goed geluk. Zit je op de goede mol, dan ga je door, zitje op de verkeerde dan is het volslagen willekeurig welke vragen je wel en niet toevallig juist hebt. Dat is dus vooral in vroege afleveringen een issue (ook daarom vind ik dat er geen afvaller zou moeten zijn in aflevering 1).
Situaties á la Pepijn kunnen met zo'n zwarte schijf misschien wel worden voorkomen.
Wat betreft vrijstellingen en jokers als onderdeel van het spel. Hoe zou het zijn om een keer een heel seizoen te hebben
zonder vrijstellingen, jokers, topito's, zwarte vrijstellingen en andere testbeïnvloeders? Aan de ene kant heel puur, maar ik denk dat het dan erg moeilijk mollen wordt, omdat er dan nog maar één ding is - het geld. Dingen worden voor veel minder verklaringen vatbaar als de afweging 'spelen voor jezelf vs. spelen voor de groep' wegvalt. De mol heeft minder uitwegen, en er zijn autoatisch minder 'als mols op te vatten acties' van deelnemers. Misschien wordt het op die manier te makkelijk om de mol te vinden?
Ik zit trouwens ineens te denken...zou de zwarte vrijstelling in WIDM Junior 2014 zitten?