Ik denk dat wat jaspervl bedoelt met "tegenwerkt" dat de mol zou kiezen om een ander straatje in te slaan, om die hele winkel te ontwijken (de mol weet als het goed is waar die winkel is). Dit heeft Susan niet gedaan. Wat dat betreft ga ik mee met Qper's verdeling qua geld voor in ieder geval die opdreacht.
Alhoewel ook moet worden meegeteld dat iedereen op tijd was, maar aangezien dat simpelweg op eidereen slaat gaat dat toch geen verschil maken.
Wat betreft de laseropdracht vind ik het lastiger omdat dat een één-foutje-is-mislukt opdracht is. Maar ik denk dat het terecht is om inderdaad het koppel Daphne, Jan-Willem geen strafpunten te geven. Je zou echter dezelfde redenatie kunnen ophangen voor Freek, die natuurlijk evenzo verantwoordelijk is voor het correcte cijfer 4 van dat tweetal. Puur followthemoneytechnisch (mooi woord
) zou ik dus zeggen dat Freek beter uit die opdracht zou moeten komen dan Tygo. Freek heeft het 50% fout gedaan en Tygo 100% fout, dus je zou het kunnen verdelen als 2/3 van het niet verdiende geld van dat tweetal naar Tygo en 1/3 naar Freek (dus 333 en 167). Alhoewel andere verdelingen ook mogleijk en even logisch zouden zijn, zoals het verdelen van 2000 euro over zeven mensen, of het verdelen van 2000 euro over 7,5 mensen waarbij Freek half meetelt.
(overigens, puur om verwarring te voorkomen zou ik de bedragen omdraaien, en geld niet verdiend als negatief schrijven en geld wel verdiend als positief. Ik vind een schrijfwijze als "-150 niet verdiend" zelf wat verwarrend. Dus dan zou iedereen negatief komen (gewoon een minnetje ervoor, verder zelfde getallen aanhouden), behalve Jennifer die op +150 komt.