Dagboek van de MolAflevering 1
Hallo mensen, mag ik mij even voorstellen? Ik ben de Mol. Aangenaam kennis te maken.
Ik hoop dat jullie net zo genieten van dit seizoen als ik.
Er zit nu vierhonderd euro in de pot en dat is natuurlijk best wel een goed resultaat voor een eerste aflevering. Nou weet ik ook wel dat Chinees spreken voor niemand van ons dagelijkse kost is, maar er had best wel wat meer verdiend kunnen worden door de groepjes waar in ieder geval géén mol in zat! Eigenlijk kan precies hetzelfde gezegd worden over het seinen. Het is dus duidelijk dat ik het niet helemaal alleen hoef te doen dit jaar en dat doet me goed.
---
Dagboek van MauriceAha! Nu weet ik een beetje hoe profvoetballers als Frank de Boer en Arjen Robben zich hebben gevoeld, nadat zij een penalty of kans misten waardoor Nederland werd uitgeschakeld. Tenminste dat denk ik dan hè?
Niet dat ik in staat ben om met een voetbal ook maar iets te kunnen van wat zij presteren. Laat staan dat ik het landsbelang ooit heb hoeven dienen, maar toch. Meedoen aan een groot toernooi of populair spel waar je ontzettend gek op bent en waar je ziel & zaligheid in stopt om er dan - na het missen van een kans - in één keer uit te vliegen. Letterlijk. Met het eerste, beste vliegtuig terug naar huis! Daar kan ik na WIDM 14 dus over mee praten. Meedogenloos, maar daarom houd ik waarschijnlijk juist zoveel van het spel.
Een wijs man zei ooit: "Zonder keihard verlies, geen vet spel."
Pats-boem, ineens dat verschrikkelijke rode scherm!
Woede, teleurstelling, verdriet. Prikkende ogen en stoom uit mijn oren. Nu moet ik vooral om mijn 'bloedfanatieke ikke' lachen. Ha ha. Maar toen niet... Boos op mijzelf omdat ik de test blijkbaar niet goed genoeg heb gemaakt, boos op het Molteam omdat ze mij 'eruit laten gaan' terwijl ik met Tygo nog zoveel mooie plannen in gedachten had en boos op de hele wereld omdat ik tijdens Wie is de Mol? niks heb kunnen doen waarbij ik mijn eigen grenzen op moest zoeken!
Tijdens de voorbereiding heb ik geen seconde aan dit scenario gedacht, omdat mij dit toch niet zou overkomen! Als je meedoet moet je de overtuiging hebben dat je kunt winnen. Gewoon goed spreiden en je komt die eerste ronde wel door. Noem het naïef of arrogant, ik ben gewoon zo'n positieveling die denkt dat je dat kleine beetje geluk zelf af kunt dwingen. Maar helaas, dikke pech.
Terwijl het spel verder gaat keer ik huiswaarts, waar iedereen denkt dat ik lekker op surfvakantie ben. Wat staat je dan te doen als je thuis komt? Inderdaad, een dag later alsnog vertrekken naar een plek waar je goed kunt gaan zuip.. uhm surfen.
En aangezien ik mij tevergeefs ingesteld had op een avontuur vol spanning en adrenaline, heb ik in de periode daarna - figuurlijk - de bittere smaak van de Mol eigenhandig weggespoeld. Door met flinke snelheid van een hoge toren af te glijden, uit een vliegtuig te springen en net als James Bond van Europa's meest angstaanjagende dam af te jumpen, is mijn honger naar sensatie inmiddels gestild.
Het waren maar drie dagen, toch zal ik ze nooit vergeten. Het was fantastisch! Ondanks dat je direct een hechte band hebt met de medekandidaten, kun je geen van hen vertrouwen. De hele dag door goed nadenken wat je zegt; vertel je de hele of de halve waarheid? Een situatie verre van de dagelijkse realiteit.
Helaas was het in die korte periode dat ik in Hongkong ben geweest niet te doen om de ware identiteit van de Mol te achterhalen, want daarvoor ken je iedereen te kort. Wel heb ik een sterk vermoeden. Toen ik afscheid nam van de rest had vrijwel iedereen een verdrietige uitdrukking op het gezicht. Vrijwel iedereen, want bij één iemand zag ik een kleine glimlach van opluchting. En laat diegene nou net één van de personen zijn die niet al te hoog op mijn lijstje van verdachten stond...
Voor mij is het duidelijk wie de Mol is, kijken of ik in aflevering 10 gelijk heb.
---
(Afkomstig van wieisdemol.nl.)