Dagboek Aaf
Als je eruit ligt, schijn je vaak de vraag te krijgen ‘Hoe is het om eruit te liggen?’ Nou, dat zal ik vertellen. Het is vervelend. Of eigenlijk is het zo: eerst is het vervelend, daarna ben je even blij (want je realiseert je dat je straks je man en kinderen weer in de armen mag sluiten), en dan is het alweer tijd voor dikke, grote tranen, want dan hoor je van Jorrit, de molmedewerker die iedere afvaller opvangt, dat je terugreis DRIE VOLLE DAGEN in beslag gaat nemen.
Dus: eruit vliegen, hoe is dat? Niet leuk.
Maar er waren nog meer Frequenty Asked Questions die ik de afgelopen weken kreeg. Vaak was het een vraag, onmiddellijk gevolgd door de extra vraag: ‘Maar daar mag jij natuurlijk helemaal niets over zeggen, hmmmm?’
Nee, ik mocht niks zeggen. Maar nu wel!
Dus, voor de draad ermee. Alle antwoorden, van mij, op de 10 Frequently Asked Questions.
1. Ben jij de mol?
Nee. Jammer genoeg niet, anders zat ik nog lekker in het spel anderen voor te liegen en gek te maken.
2. Is het vervelend om de hele dag gevolgd te worden door camera’s?
Nee, eigenlijk niet. Je went er gauw aan. Sterker nog, ik moest mezelf af en toe bewust vertellen ‘Je wordt nu gefilmd!’ als ik weer met open mond een Filipijns garnalenbuffet aan het wegkauwen was, of anticonceptiemethoden met medekandidaten zat te bediscussiëren.
3. Had je heimwee?
Het klinkt ongevoelig, maar dat viel mee. Als je 24 uur per dag als een manische gek met een spel bezig bent, is er weinig ruimte voor heimwee. Ik heb wel een paar breakdowns gehad, bijvoorbeeld in een Hong Kongse straat waar ik ineens een zacht, romig kindje zag dat niet op mijn kinderen leek maar me in al haar kleinheid en onschuld net iets teveel aan ze deed denken.
4. Snap je als kandidaat de opdrachten wél?
Ja, nou ja, wel iets beter dan de kijkers thuis, denk ik. Art legt het altijd nog wel een keertje uit. En anders is er een slimmere medekandidaat die een dommerikje als mijzelf kan bijpraten.
5. Hoe is Art in het echt?
Geen idee, hij zegt alleen maar steeds ‘Maak je klaar voor test en executie’ en dan is hij weer weg.
6. Hoe is Tygo Gernandt in het echt?
Tygo Gernandt is in het echt ook echt Tygo Gernandt.
7. Hoeveel verschillende T-shirts had je bij je?
Een stuk of driehonderd, en aan het eind roken ze allemaal naar onversneden angstzweet.
8. Waarom heb je aan dit programma meegedaan? (Deze vraag wordt altijd gesteld door irritante snobs. Daar ken ik er een hoop van.)
Omdat het mijn lievelingsprogramma is op de Nederlandse tv, en omdat Paulien Cornelisse (winnares van 2013 en mijn goede vriendin en vertrouwenspersoon), gezegd had dat ik zeker zou winnen. Bedankt, Paulien.
9. Word je nu veel herkend op straat?
Er zijn kinderen die in de Albert Heijn ‘AAF!’ tegen me roepen. En dat is leuk.
10. Heb je lieve, hartverwarmende mensen ontmoet bij dit programma?
Jazeker. Lieve, hartverwarmende, liegende, bedriegende mensen, die ik nog vaak hoop te zien. Zonder zwarte vrijstellingen erbij.