@Jossie, Qper haalt hier een belangrijk detail aan. Er is in deze opdracht geen duidelijke Molpositie omdat je in beide gevallen (jager of prooi) te veel afhankelijk bent van anderen. De kaarten zouden anders liggen als álle kandidaten binnen de minuut binnen moeten zijn. In dat geval zouden de jagers in een duidelijke Molpositie zijn. Nu is het (vrijwel) om het even voor de Mol in welke groep hij/zij zit.
N.B. om het doel van het topic niet voorbij te schieten: Tygo en Sofie zijn het volgens mij sowieso niet.
Is het zo'n belangrijk detail? Ik bekijk het vanuit het iets grotere plaatje, zoals bij elke "overloop" opdracht. Opdrachten waar één kandidaat dezelfde doelstelling heeft als de mol: Geen geld in de pot brengen. Dit kan alleen maar met jokers en vrijstellingen.
Daar waren er dit jaar 2 van: de 'Processie' en 'De jacht is geopend'. De mol WIL altijd een 2 tegen de rest situatie creeren, in plaats van een 1 tegen de rest. In dit geval 2 tegen 3 in plaats van 1 tegen 4.
En ja, er zijn voorbeelden dat de mol afwijkt van deze strategie. En ja, dat kan nu prima het geval zijn geweest, maar dat beschouw ik meer als een keertje slechte kaarten spelen bij poker om niet te voorspelbaar te worden.
Freek doet er alles aan om de vrijstelling te bemachtigen in '5-op-een-rij' en baalt zichtbaar (vind ik) als Tygo voorstelt om Freek eruit te spelen. Dat vind ik kandidaats. Daar tegen over zet Susan een dumbass move bij '5-op-een-rij'.
Bij de processie was Freek al niet actief bezig een plekje als spotter te bemachtigen (hij gaat als laatste) en nu weer niet. Hij blijft bij mij op plekje 1 voor 'Wie is de mol niet'.