Waarom Susan Visser kandidate isNoem het een betoog, vind ik persoonlijk niet, maar bij deze leg ik wel mijn belangrijkste 'kaarten' met betrekking tot Susan op tafel.
Compleet met foto's, die ik voor de overzichtelijkheid in een spoiler heb geplaatst.
Na één aflevering durf ik de volgende deelnemers door te strepen als De Mol:
1. Susan
angst (oogleden), 3-indicator surprise en oprechte lach compleet met rimpels die maar aanhield en aanhield (na groen scherm)
...
Ik heb de executie van aflevering 6 nog eens goed teruggekeken en de
multi-indicator surprise die Susan daar na haar groene scherm toont is zo overduidelijk. Op het moment dat het beeld terug naar de groep (en Susan) switcht zijn haar wenkbrauwen omhoog en op het punt weer naar beneden te gaan. De verwijde ogen en licht open mond die ze hierbij heeft zijn ook tekstboek. Hiermee is deze multi-indicator surprise nog mooier dan die in aflevering 1 (zie citaat), waar ze haar openvallende mond onderdrukt.
Zie bijgevoegde foto's (spoiler) voor een duidelijk verschil in positie van de wenkbrauwen als ook de andere surprise-indicatoren. Het tijdsverschil tussen het linker~ en rechtershot is slechts 0,25sec. Dit is ruim binnen de norm van een ongecontroleerde reflex.
De Mol zal uiteraard niet oprecht verrast zijn over de kleur van het scherm, deze is een gegeven, een kandidate wel.
SusanSurpriseAfl1.png SusanSurpriseAfl6.png In aflevering 1 is Susan na haar surprise over het groene scherm ook
langdurig oprecht blij. Kenmerkend hiervoor zijn de kraaiepootjes rond haar ogen, de omhooggeduwde wangen en actieve spieren rond de ogen. Allen zijn duidelijk zichtbaar op de bijgevoegde foto. Lacht de Mol oprecht na het krijgen van een groen scherm? Onwaarschijnlijk. Een tweede indicatie dat Susan kandidate is.
SusanRealSmileAfl1.png Vlak voor Susan's executiescherm in aflevering 6 hebben alle mannen een groen scherm gehad. Art volgt hierop met "
Alle mannen zijn door. Voor de derde keer op rij gaat er een vrouw naar huis. Susan?" Naast het nerveus krabben van haar onderbeen toont Susan direct hierna een
emotie van lichte afschuw (omhooggetrokken bovenlip). Een andere indicator van afschuw is rimpels rond de neus. Deze zijn niet heel duidelijk zichtbaar, maar in het rechtershot op bijgevoegde foto (de afschuw) oogt het rond haar neus net iets meer samengeknepen dan op het linkershot van een moment later (waar Susan wacht op haar scherm).
Context kan tricky zijn, echter, voor een kandidate die nu weet dat er sowieso een vrouw naar huis gaat en vervolgens direct haar naam hoort, is afschuw een heel plausibele emotie. De gedachte dat zij - Susan - die vrouw wel eens zou kunnen zijn...
SusanAfschuwAfl6.png Bij de executie van aflevering 8 zijn er na het groene scherm van Tygo inmiddels drie mensen veilig. De blik van Susan richting de elkaar feliciterende Sofie, Freek en Tygo is interessant. Zij lijkt hier letterlijk de 'pijn' te verbijten (zie foto). Art is dit alles uiteraard niet ontgaan en spreekt "
Drie mensen blij." In het beeld van de groep dat hierop volgt is op het gezicht van Susan een
emotie van droevig te zien. Indicatoren hiervan zijn de mondhoeken die licht omlaag wijzen en een lege blik in haar ogen. Voor degene met een scherpe blik is ook een derde indicator; hangende boven oogleden zichtbaar. Het rechtershot in de bijgevoegde foto is een paar frames later en het verschil is waarneembaar bij het uiterste puntje van Susan's rechter ooglid. Deze is weer iets hoger, als teken dat de reflex (emotie) al weer afzwakt.
Susan had graag deel uitgemaakt van deze blije groep van drie, maar het is helaas niet zo. In plaats daarvan heeft zij nu een 50% kans op eliminatie. Een duidelijk en logisch verklaarbare emotie; als kandidate (niet als de Mol) kan je daar inderdaad droevig van worden.
SusanVerbijtAfl8.png SusanDroevigAfl8.png Het spijt me voor alle Susan verdenkers. Zij is niet de Mol.Spaar me het cliché antwoord dat Susan een geweldige actrice is, dat is ze ongetwijfeld, er zitten echter razendsnelle niet te acteren reflexen bij.