Hij heeft Sofie inderdaad duidelijk genoemd, maar de verwachting is niet dat Sofie voor de finale eruit gaat. Sterker nog, als je de posttheorie uit het "17 dagen eerder" stukje erbij pakt, kan je eigenlijk met terugwerkende kracht bijna zeker stellen dat dit klopt. Toen leek het nog te makkelijk, finalisten Susan, Sofie en Freek maar deze lijkt meer en meer te kloppen. Dit zijn de enige drie kandidaten (waaronder de mol zit) die meer met het mollenjagen bezig zijn geweest dan met geld verdienen. Als je het op een rijtje zet:
Maurice, fanatiekeling. Aflevering 1 exit.
Owen, fanatiekeling. Aflevering 2 exit.
Daphne, ook redelijk fanatiek. Aflevering 4 exit.
Jennifer, vanaf aflevering 1 al fanatiek. Aflevering 5 exit.
Aaf, heel erg fanatiek. Aflevering 6 exit.
Dan hebben we nog Susan, Freek, Sofie, Jan Willem en Tygo. Jan Willem is over de hele serie aardig fanatiek geweest maar vooral in het jagen op de mol. In het geval hij niet de mol zelf is, heeft hij wel veel mazzel gehad bij alle testen. De eerste 2 afleveringen gedroeg hij zich als mol, als dat met opzet was dan was dat om er in die fase nog niet uit te vliegen. Als je verdenkingen op je legt, dan heb je altijd een streepje voor. Maar er waren ook 3 afleveringen waarin je hem echt als kandidaat aan het werk zag. Daarna kreeg je weer een mol gevoel bij hem, als je zo vaak de mol eruit stemt kan ik mij voorstellen dat je moedeloos wordt en nog een paar acties extra uitvoert om in elk geval zeker te zijn van de volgende aflevering. Maar afgelopen aflevering heeft hij zich in 3 opdrachten volledig als kandidaat opgesteld.
Tygo, ja hij zou een hele goede mol kunnen zijn maar ook hij heeft wat dingen gedaan waardoor ik denk jij kan de mol niet zijn. Denk alleen al aan de Jeep opdracht, waarbij hij als een ANWB hulpdienst het laatste deel van de boot op komt halen waar JW en Freek hun auto niet meer aan de praat kregen. Daarbij heeft hij ook redelijk fanatiek de ZV gebruikt. Ik denk dat dat een mol niet veel uitmaakt wie naar huis gaat, zolang het geld maar niet in de pot komt. Nee Tygo lijkt mij te fanatiek om de mol te kunnen zijn. Zijn acties, als iets niet lukt, lijken dan ook oprecht.
In feite zijn JW en Tygo de enige echt fanatieken nog in het spel en dat kan wel eens het einde betekenen voor hun in WIDM voor de finale. Waardoor je een laatste test voor winnaar, verliezer en mol tussen Susan, Freek en Sofie krijgt.
Vandaar dat ik niet denk dat Sofie eruit gaat. Mocht JW nu weer op Sofie stemmen, met zo weinig mensen in de groep over heb je een grotere kans eruit te gaan. Sterker nog, hij heeft nog redelijk wat mazzel gehad maar in feite was dit een aflevering waarbij 3 individuele opdrachten waren waarbij je niet in een groep kon zitten. De enige vragen die je goed zou kunnen hebben zijn:
- Klom de mol in een windmolen?
- Hoeveel opdrachtjes had de mol goed uitgevoerd tijdens de windmolenopdracht?
- Was de mol puzzeloplosser of de puzzelstukzoeker?
- In wat voor voertuig zat de mol?
Dat soort vragen waarbij meerdere mensen onder een antwoord konden vallen. Als je daarbij op de verkeerde zit, is de kans groter dat je eruit ligt.