Waarom? (het is niet zo dat ik denk dat Sofie niet af kan vallen, maar ik ben benieuwd waarom je dat denkt op basis van de vooruitblik)
Ik weet wel een verklaring te bedenken, hoewel ik niet weet of dat de verklaring van Avogadro is
Normaal gesproken is in de finale aflevering geen ruimte om daarnaast nog 2 opdrachten uit te voeren. Dan kan je redeneren dat de opdracht met de brandende kaarsjes/flesjes in het water onderdeel is van de finaletest. Freek heeft een vrijstelling voor die finale, daarnaast zien we zowel Tygo als Susan in een biecht over die lichtjes (al is dat bij Susan helemaal niet zo duidelijk dat het daar over gaat). Sofie blijft dan over als laatste afvaller.
Ik heb nog steeds geen enkele clue hoe ze nog een extra executie er tussen weten te krijgen. We zien ook een shot van alle kandidaten terwijl ze in hun boekje aan het studeren zijn. Toch gewoon alle 4 de finale laten maken?
Hoewel ik Susan als mol hebt lijkt het mij wel een strakke actie als ze straks zeggen: Freek, jij hebt een vrijstelling voor de finale. Je hoeft de eindtest dus niet te maken... leuke hint naar de mol. (EDIT: Het 'je moet hem na de eerst volgende executie nog in je bezit hebben' wordt pas genoemd nadat Freek is verkozen. Dus dan zouden hem gewoon als vrijstelling voor de eerst volgende executie hebben kunnen laten gelden als Tygo hem gewonnen had.)