Eerder op dit draadje werd gesproken over de zwarte vrijstelling en dat deze geen toegevoegde waarde zou hebben voor een kandidaat.
Zoals ik het zie heeft het inzetten van een zwarte vrijstelling wel degelijk toegevoegde waarde voor een kandidaat, namelijk dat de andere kandidaten die eventueel jokers of een vrijstelling inzetten geen voordeel meer hebben ten opzichte van jou.
Dat is ook zo, maar de nadrukkelijke keuze voor de Zwarte Vrijstelling, terwijl er ook jokers en gewone vrijstellingen zijn te scoren, is wél merkwaardig voor een gewone kandidaat.
Kijk maar naar wat Susan deed (er even van uitgaande dat zij niet de Mol is): ze scoorde een vrijstelling en zette 'm niet in. Daardoor heeft ze nu al bijna de zekerheid dat ze aflevering 4 haalt, want het lijkt me stug dat we volgende week alweer de Zwarte Vrijstelling in het spel krijgen. Dan zou de exclusiviteit daarvan weg zijn en wordt het voor de kandidaten nauwelijks meer interessant om te gaan voor jokers en vrijstellingen.
Met andere woorden: Als Sofie niet voor de Zwarte Vrijstelling was gegaan, maar een gewone vrijstelling had gezocht, dan was ze ook een ronde verder gekomen. De overige vrijstellingen neutraliseren (zoals ze nu deed) of zélf geneutraliseerd worden (wat had kunnen gebeuren als ze voor een gewone vrijstelling was gegaan en een ander de Zwarte Vrijstelling had gevonden én gespeeld, zou voor haar exact hetzelfde effect hebben gehad! Echter, had ze een gewone vrijstelling (of jokers) gehad én de Zwarte Vrijstelling was niet gespeeld, dan had ze een voordeel gehad. Zoals Susan nu dus heeft.
Vanuit de kansspeltheorie gezien heeft ze dus een onlogische beslissing genomen. Dat kan twee dingen betekenen: Ze is niet zo slim óf ze heeft geredeneerd vanuit de Mol.
Dat laatste wil nog niet zeggen dat ze de Mol is, maar haar keiharde leugen op het eind duidt erop dat ze niet wil weten dat ze de Zwarte Vrijstelling heeft gespeeld.
Voor mij is hier overigens nog bepaald niet mee uitgemaakt dat Sofie de Mol is. Het zou ook heel goed Susan kunnen zijn.
groet,
Tunnelgraver