En wat nu als de mol weet dat de 'zwarte vrijstelling' nog eens terugkomt.
Dan kan het beter zijn om te wachten en dan de 2de keer toe te slaan.
Want de eerste keer zal opvallen bij de kijkers en leiden tot vragen bij de kandidaten.
Je kan dat vergelijken met de vrijstellingsopdracht in Ijsland.
Marion dacht ook dat de mol sowieso de vrijstellingen zou pakken om het spel te laten doorgaan.
De mol was haar voor en
Marion.
In seizoen 8 stal Patrick alles tot hij een topo had.
Toen werd er ook gedacht dat de mol dit deed om dat spelelement te redden,
maar dat was niet zo.
Nog in seizoen 8 bij de volgorde-opdracht sloeg Dennis niet de eerste keer toe.
Hij wist toen dat er een tweede keer zou komen, en dat het minder opvallend was om dan toe te slaan.
Iedereen (behalve Edo) tuinde er mee in.
Indien we die zwarte vrijstelling een tweede keer zien (ik hoop erop, want slechts éénmaal aangekondigd gebruiken in het begin van het seizoen vind ik jammer) kan de mol ook daarop wachten.
Sofie ging als 7de. De kans bestond dat de vrijstellingen al weg waren ( ik denk wel dat jokers worden aangevuld want anders was het voor de laatsten wel redelijk oneerlijk, die waren gedoemd om niks te vinden).
Stel dat er al 3 vrijstellingen wegwaren én die zouden direct worden ingezet.
Dan was er voor Sofie van 1/8 kans om af te vallen 1/5 om af te vallen (1/6 als de mol een vrijstelling had)
Stel dat er anderen met jokers waren, verhoogt de kans op af vallen voor jou.
Als je toevallig de zwarte vrijstelling vindt, maak je alles terug gelijk. (van 1/5 naar 1/8 om af te vallen).
(Dit bekeken vanuit het perspectief Sofie=kandidaat)
Nog iets opvallend: wanneer de discussie start om alfabetisch te gaan, oppert Susan? om omgekeerd alfabetisch te gaan.
Voor Aaf is dit even goed. Zou een mol zo makkelijk zich laten ompraten? Want niet zij, maar Daphne gaat er tegen in.
Als Aaf de mol zou zijn, en ze gaat direct mee akkoord om omgekeerd alfabetisch te gaan zou ze niks kunnen uithalen.