Beetje laat, maar bij deze mijn eerste reactie voor dit seizoen.
Veel mensen zijn (logischerwijs) op zoek naar aanwijzingen in de afleveringstitels. Ik denk niet dat dat dit seizoen heel waarschijnlijk is, aangezien dat in afgelopen seizoenen juist wel aan bod is geweest. Als we er vanuit gaan dat de titels op opdrachten uit de aflevering slaan, dan is het redelijk eenvoudig te verklaren. De productie maakt een schijnbeweging door te doen alsof ze het seizoen beginnen met een executie. In de 2e aflevering moeten ze 'vindingrijk' zijn om het geld te verdienen (vooral bij opdracht 2, waar niet alle opdrachten even expliciet worden uitgelegd).
Dan even mijn analyse van de opdrachten: Ik denk niet dat die dubbele vraagstelling van Art (wie is jullie het meest bijgebleven)zo erg was. Als hij had gevraagd: "wie van deze personen zouden door Owen en Susan gespeeld kunnen zijn?" was het veel te gemakkelijk geweest (imo). Alles tot aan dat moment is erop gericht om de sugestie te wekken dat de twee kandidaten daadwerkelijk op toneel te zien waren. (ze worden vroeg weggehaald, gaan "een culturele avond tegemoet" en ze zijn tijdens de voorstelling niet te zien. In voorgaande seizoenen zijn vergelijkbare opdrachten geweest waarin kandidaten wél echt herkend moesten worden. Het is bekend dat veel kandidaten fans van het programma zijn en voorgaande seizoenen bekijken ter voorbereiding. Ze hebben dus veel te makkelijk gedacht. Ik denk daarom dat de mol gezocht moet worden in degene die aansturen om de generaal en de prins aan te wijzen. Het feit dat veel kandidaten ook al uitspreken dat ze denken op zoek te moeten naar sofie en owen bevestigt denk ik dit beeld.
Zoals eerder in dit topic al opgemerkt kijkt Tygo heel opvallend op nadat hij oppert dat de generaal best Owen zou kunnen zijn. Ik denk dat hij misschien hoopte op een reactie/gezichtsuitdrukking van Art of de crew...
Bij de opdracht in de tv studio vallen Daphne en JW natuurlijk het meest op door dat gezoek naar jokers en het feit dat ze als enige falen. Dit valt des te meer op omdat ze de langste tijd hadden, en op het laatst opeens binnen een minuut een groot deel van dat touw uit de knoop kunnen halen. Als ik dat touw zo in de knoop zag liggen zou ik op zijn minst tijdens het zoeken naar de emmer de knopen er vast uit halen. Dat zoeken naar jokers hadden ze ook na afloop kunnen doen (zoals ze later nog doorgaan ook). Toch denk ik niet dat een van beiden de mol is. JW lijkt gewoon Daphne op het verkeerde spoor te willen zetten, en zij gaat er gedeeltelijk in mee om hem te testen. (vergelijkbaar met het momentje tussen Patrick en Art over geld weggooien).
Veel mensen zijn op zoek naar de mol in de foto met de acteurs. Ik zou het juits wel typisch iets vinden als de mol ergens op de markt te zien was terwijl de andere kandidaten daar rondliepen, zoals Patrick in de bus. Art zegt ook: hou je ogen goed open!
Hoe de volgorde op de markt bepalend kan zijn voor de toekomst lijkt me vrij duidelijk: de eerste hadden veel meer kans op vrijstellingen ed, en die zijn bepalend voor het verloop van het spel. Dat er niemand actief op zoek gaat naar het geld verbaast mij gezien de andere opties, net als de meeste anderen hier, dan ook niet.