Hoe erg een ramp ook is, het verwerken van hele erge dingen zoals deze aanslagen: dat gebeurt jammergenoeg met het maken van grappen. Het is niet omdat iemand zo nodig grappig WIL zijn, maar het is gewoon een deel van het verwerkingsproces.
Hoe iedereen deze gebeurtenissen ook ervaart, je moet het op je eigen manier proberen te verwerken. De een doet dat door er volstrekt niet meer over te praten, de ander probeert er grappen over te maken.
Natuurlijk zijn veel mensen geneigd om 1 bevolkingsgroep de schuld te geven, en daarom ook volstrekt onschuldigen met de nek aan te kijken. Maar zo los je het probleem niet op, zo neem je de haat niet weg, er ontstaat alleen maar meer haat en nijd, als iedereen zo reageert.
Wat veel mensen vergeten, is dat de wereld van ons allemaal is. Niemand van ons heeft ervoor gekozen, geboren te worden op de plaats waar dat toevallig is gebeurd, in feite kan niemand tegen een ander zeggen: jij mag hier niet wonen of werken, want jij bent hier niet geboren. Daarom vind ik het ook onzin dat er meningsverschillen kunnen ontstaan over zaken als godsdienst. Waarom is de ene godsdienst beter dan de andere, ik geloof daar niet in. Dat de een betere kansen krijgt dan de ander, daar kan die ander niets aan doen.
Dat het westen het economisch beter heeft dan de rest van de wereld, komt voor een deel, omdat wij hier een jaar of 400 geleden zijn begonnen met verkenningstochten naar andere werelddelen, en daar onze rijkdommen vandaan haalden. Mensen kunnen nu wel zeggen: daar kan de HUIDIGE generatie niets aan doen, maar we zitten hier wel met een erfenis uit het verleden.
Eigenlijk is dit niet het onderwerp, ik ga hier zelf offtopic. Maar wat ik ermee wil zeggen: beoordeel de ander eens niet op zijn/haar toevallige uiterlijk of afkomst, daar kan de persoon in kwestie niets aan doen.
Ik vind dat de gebeurtenissen van 11 september 2001 nooit vergeten mogen worden, net als de dodenherdenking op 4 mei, in combinatie met bevrijdingsdag op 5 mei nooit zou mogen worden afgeschaft. Niemand begrijpt waarom die aanslagen 2 jaar geleden hebben plaatsgevonden, hoewel iedereen er wel een mening over heeft. Terrorisme bedrijven, onder het mom van het verrichten van een heldendaad, dat is namelijk NOOIT goed te praten.