Adonis
Knappe zoon van Myrrha.
Aphrodite werd verliefd op hem, doordat Eros haar per ongeluk met een pijl in haar borst stak, toen hij op haar schoot sprong. Aphrodite waarschuwt hem voor de jacht en zegt dat hij zijn krachten moet sparen voor de lafaards en niet voor everzwijnen en leeuwen. Maar de honden hadden met hun feilloos speuren een wild zwijn zijn schuilplaats uitgejaagd, het dier wou juist het bos uitrennen, toen het geraakt werd door de speer van Adonis. Snel trok het zwijn met gekromde snuit de speer eruit en stortte zich woedend op Adonis. Hij zette zijn tanden in Adonis' buik en liet hem stervend achter. Aphrodite die zijn doodsklacht van ver hoorde, keerde er dadelijk heen. Aphrodite zag het lichaam badend in een plas bloed en verwijtend riep ze tot de schikgodinnen:"Jullie macht zal toch niet alles krijgen, mijn verdriet wordt nu voor eeuwig een eerbewijs aan jou, Adonis. Jaarlijks zal jouw dood worden vertoond en herbeleefd, een naklank van mijn klagen. Bovendien zal je bloed in een bloem uitbloeien; want als ooit Persephone de kans kreeg om een nimf te transformeren tot geurig pepermuntblad, is het mij dan niet vergund mijn jonge held een nieuwe vorm te geven?" Bij die woorden drupte zij zoete nectar in zijn bloed. Nog geen uur daarna is uit dat bloed een nieuwe bloem ontsproten: de windroos.