Lesvoorbereidingsformulier
Inleiding
1. Primaire gegevens Leerling: Joost SchoutenGroep: 3/4 Datum: 07-12-2004Tijdsduur: 10.35 – 10.45Soort les: GesprekslesOnderwerp: Pepernoten
2. Wat ga ik doen? Ik ga met alle kinderen van groep 3/4 een gesprek voeren over pepernoten. Ik heb verschillende vragen opgesteld en deze ga ik aan de leerlingen stellen. Verder spring ik in op de antwoorden van de kinderen zodat het een beetje ontspannen wordt.
Kern
3. Wat heb ik er bij nodig? Pepernoten
4. Voorkennis Ik weet zelf natuurlijk de nodige dingen over pepernoten, ik heb ook de ingrediënten opgezocht. Verder weet ik dat er één bakkerszoon in de klas zit, dus die weet waarschijnlijk net iets meer als de rest van de klas.
5. Bron van informatie Ik heb een beetje informatie van Internet gehaald (o.a. de ingrediënten en de verschillende soorten)
6. Introductie op de les Ik laat eerst een handje vol met pepernoten zien en ga aan de kinderen vragen wie weet wat het zijn en of ze ze ooit wel eens ophebben. Geen hele uitgebreide context dus, maar dat is bij dit onderwerp ook niet zo noodzakelijk.
7. Wat wil ik er mee bereiken? Ik wil dat de kinderen even een leuk gesprek hebben, verder hoop ik dat ze iets meer te weten komen over pepernoten en ik wil een aantal ‘onopvallendere’ leerlingen ook wat laten zeggen om te kijken of ze echt zo verlegen zijn als dat het lijkt.
8. Toepassen leerpunten van vorige les Vorige les had ik gemerkt dat ik goed op mijn intonatie moet letten en dat ik er voor moet zorgen dat de kinderen geen prulletjes meer in hun handen hebben.
9. Behandelpunten in chronologische volgorde - Iedereen in de kring gaan zitten- Pepernoten laten zien- “Wie weet wat dit zijn?”- “Wie lust er allemaal pepernoten?”- “Wie heeft er al pepernoten op dit jaar?”- “Welke soort vinden jullie het lekkerste?” (naturel of chocolade)- “Wie heeft er ooit wel eens pepernoten gebakken?” - “Bij welk feest horen pepernoten?”- “Wie heeft er dit jaar allemaal Sinterklaas gevierd thuis?”- Tussendoor soms doorvragen over bepaalde zaken, dit ligt aan de situatie.
Slot
Evaluatie van de lesvoorbereiding. Ik ben wel tevreden over deze lesvoorbereiding, het is natuurlijk maar een redelijk eenvoudige les waarbij je niet veel research o.i.d. hoeft te doen.
Lesvoorbereiding, in Word stond hij in een tabel