Daarna komt ook het enveloppenspel:
JW is de eerste die het 'overleg' opent door te beginnen over vrijstelling. Hierdoor is er geen kans om voor iemand te zeggen, laten we eerst kijken wie wat heeft? Er is geen kans om samen te werken, zoals Milouska ook aangaf in Moltalk, een Mol wil die samenwerking voorkomen, want dan heeft een Mol geen/tot weinig kans.
Als JW de mol is, voorkomt hij hierdoor dat er €1500,- in de pot komt. Dan maakt die €350,- ook niet uit
Lijkt me eigenlijk niet eens nodig. Uit het verleden is gebleken dat mensen toch gekke dingen gaan doen zodra er jokers of vrijstellingen en onderhandelingen in beeld komen. Meestal is de pot hiervan het slachtoffer, want iedereen gaat voor eigenbehoud eerst en de pot op twee. Dit is ook niet minder dan logisch.(tenzij je Dick Jol heet misschien
) Als je eruit ligt heb je niets aan geld in de pot. Wat voor mij nog onbegrijpelijker is is dat ze er vaak ook voor kiezen om mensen (tegen kosten) in het spel te houden, ook al zijn dit concurenten.
(Voorbeelden zijn er legio:
marktopdracht, Tim terug laten komen (vorig jaar) onderhandelingen in Ijsland, 1000 euro inleveren voor een vrijstelling in 2008, jokers inleveren (a 100 euro per stuk) ook in 2008, en zo zijn er vast nog wel meer die me momenteel even niet te binnen schieten.)
Daarnaast zet je jezelf meteen buiten spel en heb je geen invloed meer op het wel of niet ruilen van het geld.